ILO Piano som rasslar på kopplingssidan

Fråga: Hej! Jag köpte en Monark Monarped typ 34F från 1956, för två månader sedan. Den har en ILO G50 Piano tvåväxlad handväxel. Den var enligt säljaren i originalskick och tydligen inte gått så mycket. Jag tolkar det som om den stått kanske i 20 år (därav kanske problemen nu)!

Jo, jag har bytt rapsoljan i växellådan till gräsklipparolja SAE30. och har kört den nu i 10 mil. Förgasaren är genomgången. Det som jag upplever är mycket oroande, är att när jag drar mopeden fram eller bakåt, så låter det konstigt från kopplingsdelen (höger sida). När jag bytte oljan tog jag samtidigt bort kåpan för att se hur remmen såg ut. Den såg ut att vara i mycket gott skick. Såg ut som om det vore originalremmen faktiskt.

Nu till mitt problem. Efter sedan ca en mil tillbaka har jag börjat höra hur det rasslar i motorn vid gaspådrag. Trodde först att det berodde på att verktygslådan rasslade. Men rasslet kommer inte från verktygen. Dessutom har rasslet vid gaspådrag (endast vid gaspådrag) ökat betydligt, samtidigt som min förut kvickstartade ILO, börjat bli svårstartad.

Det läcker olja… från jag vet inte var… men inte från kopplingen (SAE30). Den är slö på lågvarv och jag måste köra motorn på höga varv för att den ska gå bra. Vid kallstart och innan den är kall vill den gärna rusa och när den blivit varm stannar den om jag inte ger gas. Den har som sagt börjat läcka olja eller oljeblandad bensin…

Rena mardrömmen nu så här mitt i sommaren. Jag misstänker att det kan vara packningen mellan blocken eller annat viktigt inne i själva motorn. Vad skall jag göra? HJÄLP! Skall köpa Stora Tvåtaktsboken nu den 19:e när pensionen kommer. Tror ni att min mopedsommar redan är över?

Vänligen

Daniel Litskog

 

Svar: Lugn i stormen. Vad det är som rasslar i motorn kan jag inte svara på utan att ha hört motorn i verkligheten, men ILO Piano är nog en av de mest lättrenoverade mopedmotorerna som finns. Den har inga shimsbrickor, inga lösa rullar – bara några drev, axlar och vanliga spårkullager. Har du en väldig otur så är det vevstakslagret som väsnas och då blir det till att jaga upp en bättre begagnad vevaxel på en marknad (kolla Tradera) eller köpa en nytillverkad men då blir det betydligt dyrare

Att renovera en ILO Piano är gjort på en eftermiddag, förutsatt att man har alla delar hemma som ska bytas. Det enda som kräver lite extra pyssel är att tillverka en avdragare till tandrullen till remmen på motorns högra sida. Skaffar du Stora Tvåtaktsboken (Obs – del 1 för ILO Piano) så fixar du renoveringen själv och kan köra både denna och många somrar framöver utan bekymmer.

Motordelar finns hos flera mopedfirmor på nätet och alla lager och tätningar finns hos Jacking AB (tel: 0227-133 22). De övriga problemen med rusande motor och oljeläckage låter som läckande packboxar i vevhuset – något som man alltid byter vid en renovering.

Jim Lundberg

Rulla till toppen