ILO Piano som rasslar på kopplingssidan

ILO Piano som rasslar på kopplingssidan

Publicerad

Fråga: Hej! Jag köpte en Monark Monarped typ 34F från 1956, för två månader sedan. Den har en ILO G50 Piano tvåväxlad handväxel. Den var enligt säljaren i originalskick och tydligen inte gått så mycket. Jag tolkar det som om den stått kanske i 20 år (därav kanske problemen nu)!

Jo, jag har bytt rapsoljan i växellådan till gräsklipparolja SAE30. och har kört den nu i 10 mil. Förgasaren är genomgången. Det som jag upplever är mycket oroande, är att när jag drar mopeden fram eller bakåt, så låter det konstigt från kopplingsdelen (höger sida). När jag bytte oljan tog jag samtidigt bort kåpan för att se hur remmen såg ut. Den såg ut att vara i mycket gott skick. Såg ut som om det vore originalremmen faktiskt.

Nu till mitt problem. Efter sedan ca en mil tillbaka har jag börjat höra hur det rasslar i motorn vid gaspådrag. Trodde först att det berodde på att verktygslådan rasslade. Men rasslet kommer inte från verktygen. Dessutom har rasslet vid gaspådrag (endast vid gaspådrag) ökat betydligt, samtidigt som min förut kvickstartade ILO, börjat bli svårstartad.

Det läcker olja... från jag vet inte var... men inte från kopplingen (SAE30). Den är slö på lågvarv och jag måste köra motorn på höga varv för att den ska gå bra. Vid kallstart och innan den är kall vill den gärna rusa och när den blivit varm stannar den om jag inte ger gas. Den har som sagt börjat läcka olja eller oljeblandad bensin...

Rena mardrömmen nu så här mitt i sommaren. Jag misstänker att det kan vara packningen mellan blocken eller annat viktigt inne i själva motorn. Vad skall jag göra? HJÄLP! Skall köpa Stora Tvåtaktsboken nu den 19:e när pensionen kommer. Tror ni att min mopedsommar redan är över?

Vänligen

Daniel Litskog

 

Svar: Lugn i stormen. Vad det är som rasslar i motorn kan jag inte svara på utan att ha hört motorn i verkligheten, men ILO Piano är nog en av de mest lättrenoverade mopedmotorerna som finns. Den har inga shimsbrickor, inga lösa rullar – bara några drev, axlar och vanliga spårkullager. Har du en väldig otur så är det vevstakslagret som väsnas och då blir det till att jaga upp en bättre begagnad vevaxel på en marknad (kolla Tradera) eller köpa en nytillverkad men då blir det betydligt dyrare

Att renovera en ILO Piano är gjort på en eftermiddag, förutsatt att man har alla delar hemma som ska bytas. Det enda som kräver lite extra pyssel är att tillverka en avdragare till tandrullen till remmen på motorns högra sida. Skaffar du Stora Tvåtaktsboken (Obs – del 1 för ILO Piano) så fixar du renoveringen själv och kan köra både denna och många somrar framöver utan bekymmer.

Motordelar finns hos flera mopedfirmor på nätet och alla lager och tätningar finns hos Jacking AB (tel: 0227-133 22). De övriga problemen med rusande motor och oljeläckage låter som läckande packboxar i vevhuset - något som man alltid byter vid en renovering.

Jim Lundberg

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842