Varför är tryckstången till kopplingen uppdelad i flera?

Sachmotorerna har två korta tryckstänger med en rulle mellan dem.

Varför är tryckstången till kopplingen uppdelad i flera?

Publicerad

Fråga: Hej. Varför är tryckstången till Sachs tvåväxel och EM50 delade i två och med en kula däremellan? Varför inte ha en lång hel stång?

Vh Matte

 

Svar: Fördelen med att ha flera stänger på rad är att man sprider ut slitaget på stängernas ändar. Problemet med dessa kopplingsmekanismer är att kopplingskorgen roterar medan kopplingsarmen står stilla. Och däremellan sitter då stången som ska överföra kraften från kopplingshandtaget till kopplingen.

Har man bara en stång så kommer den ena änden att snurra mot en stillastående punkt där friktionen kan bli så hög att metallytorna till och med kan skära ihop. Har man flera stänger, eventuellt också med en kula/rulle mellan dem, så kommer friktionen att minska eftersom den "skarv" som för tillfället går lättast är den som kommer att få "jobba".

Börjar en skarv mellan två stänger att gå trögt så kommer en annan skarv som går lättare att ta över jobbet. Alltså kommer den punkt där två ytor gnider mot varandra att flytta sig hela tiden beroende på var friktionen är lägst.

Men det finns motorer som bara har en enda lång tryckstång och där kan det vara rejält slitet i ändarna. En annan fördel med flera stänger är att de blir styvare och har en mindre tendens att krokna. I motorer med en enda lång tryckstång är det relativt vanligt att den långa stången ser ut lite som en banan. Detta medför två saker – dels att den går tyngre in sitt hål i axeln, dels att ändarna "vevar" runt lite vilket kan ge vibrationer när man drar in kopplingshandtaget.

Jim Lundberg

I många motorer kan det även sitta en rulle eller kula mellan stängerna (ILO 150 cc)

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Trimma Folkan med Hobbex Jet Pipe

10 kommentarer

mekgoran: 18 år.. volvo pv , ford taunus tl,saab 1962 djungeltrumma,vassa saker.. minns att det var någon gång efter andra världskriget....

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842