Husqvarna Äggmotor som bara går en sekund

Husqvarna Äggmotor som bara går en sekund

Publicerad

Fråga: Hej, jag fick igång min äggmotor och den gick jättebra, startade den efter en stund igen (halv varm) gick också bra. Nu när den är kall vill den inte starta alls. Jag har kickat/sprungit men den startar bara ca 1 sekund sen dör den. Jag har ställbart munstycke och har rengjort förgasaren var kan vara fel? Bränsle får den då stiftet är blött, gnista har den också när man lägger stiftet mot cylindern.

Mvh Christian

 

Svar: Blött tändstift tyder för det mesta på att gnistan är för svag. Att man får en synlig gnista på tändstiftet ute i fria luften säger inget om hur stark gnistan är under kompression – alltså inne i motorn. Kompressionstrycket gör att det blir svårare för gnistan att hoppa mellan elektroderna och det rör sig om en faktor på cirka tio – om gnistan ska orka hoppa 0,5 mm inne i motorn måste den klara att hoppa cirka 5 mm ute i fria luften.

Att motorn bara går någon sekund låter som kondenstatorfel så börja med att byt den – den är ju billigast. Det händer att liknande symtom uppstår om tändspolen är defekt så om inte kondensatorbyte hjälper ligger nog tändspolen på tur.

Jim Lundberg

För att testa gnistan utanför motorn kan man tillverka en "tändspoleprovare" i fickformat genom att ta ett fungerande tändstift och klippa av sidoelektroden.

Då får man ett gnistgap på cirka 3 - 5 mm beroende på stiftets konstruktion. Detta tändstift använder man sedan när man kollar gnistan utanför motorn.

Om gnistan inte orkar hoppa på detta stit i fria luften kommer den inte heller att orka hoppa över det ordinarie tändstiftets 0,5 mm inne i motorn.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842