Monark 402 som tappat gnistan

Fråga: Hej! Jag har köpt en Monark M402 med ILO:s 175cc-motor, och jag får absolut ingen gnista. Jag har köpt ny tändspole, kondensator, tändkabel med tändhatt, tändstift och batteri som det var 6,3V i när jag provade, och bytt allt utan resultat.

Har kollat så det är kontakt där det ska vara och tvärt om. Batteriet är på 6V 6Ah istället för 6V 8Ah som det egentligen ska va, men det känns orimligt att det har nåt att göra med det? Har kikat runt på elscheman och kollat så allt stämmer. Kan det möjligtvis ha nånting med laddrelät att göra? I så fall hur? Eller vad tror du att det kan vara som orsakar att det inte blir nån gnista?

Mycket tacksam för svar

/Tomas

 

Svar: Ett fulladdat 6-voltsbatteri ska ha en vilospänning på cirka 6,3 volt – under förutsättning att din voltmätare visar korrekt. Redan vid cirka 6 volt är batteriet att betrakta som urladdat. Börja med att ansluta mätaren till batteriet och slå på tändningen.

Om tändspolen drar ström som den ska kommer spänningen att sjunka till cirka 5 volt och om du öppnar brytarkontakterna ska spänningen stiga till cirka 6 volt igen. Men om spänningen sjunker till noll, eller nära noll, är något fel. Antingen är det kortslutning mot jord någonstans eller så är batteriet tomt. Det skiljer ju bara 0,3 volt mellan fullt och tomt batteri så det gäller att mätaren visar exakt rätt.

Ett tredje scenario är att spänningen på batteriet inte sjunker det minsta när man slår på tändningen och detta tyder på att det är ett avbrott i strömkretsen så att strömmen inte når fram till tändspolen. Laddningsrelät bör inte ha med saken att göra – om det inte kortsluter batteriet av någon anledning. Reläet ska ju bara se till att batteriet får sin laddning när motorn väl har startat.

Jim Lundberg

Rulla till toppen