Monark 402 som tappat gnistan

Monark 402 som tappat gnistan

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har köpt en Monark M402 med ILO:s 175cc-motor, och jag får absolut ingen gnista. Jag har köpt ny tändspole, kondensator, tändkabel med tändhatt, tändstift och batteri som det var 6,3V i när jag provade, och bytt allt utan resultat.

Har kollat så det är kontakt där det ska vara och tvärt om. Batteriet är på 6V 6Ah istället för 6V 8Ah som det egentligen ska va, men det känns orimligt att det har nåt att göra med det? Har kikat runt på elscheman och kollat så allt stämmer. Kan det möjligtvis ha nånting med laddrelät att göra? I så fall hur? Eller vad tror du att det kan vara som orsakar att det inte blir nån gnista?

Mycket tacksam för svar

/Tomas

 

Svar: Ett fulladdat 6-voltsbatteri ska ha en vilospänning på cirka 6,3 volt – under förutsättning att din voltmätare visar korrekt. Redan vid cirka 6 volt är batteriet att betrakta som urladdat. Börja med att ansluta mätaren till batteriet och slå på tändningen.

Om tändspolen drar ström som den ska kommer spänningen att sjunka till cirka 5 volt och om du öppnar brytarkontakterna ska spänningen stiga till cirka 6 volt igen. Men om spänningen sjunker till noll, eller nära noll, är något fel. Antingen är det kortslutning mot jord någonstans eller så är batteriet tomt. Det skiljer ju bara 0,3 volt mellan fullt och tomt batteri så det gäller att mätaren visar exakt rätt.

Ett tredje scenario är att spänningen på batteriet inte sjunker det minsta när man slår på tändningen och detta tyder på att det är ett avbrott i strömkretsen så att strömmen inte når fram till tändspolen. Laddningsrelät bör inte ha med saken att göra – om det inte kortsluter batteriet av någon anledning. Reläet ska ju bara se till att batteriet får sin laddning när motorn väl har startat.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842