Vilket kolvspel på en mopedmotor?

Fråga: Hej! Vad borde ungefärligt mellanrum mellan cylindern och kolven vara på en mopedmotor? Om cylindern är 41mm till exempel, hur stor borde kolven då vara?

Mvh

Erik

 

Svar: Kolven utvidgas ju av värmen som uppstår under drift och här får man kompromissa mellan att ha god och tät styrning av kolven samtidigt som den måste ha lite utrymme att expandera så att den inte skär. På mopeder med cylinderdiametrar på 38 – 41 mm brukar 0,05 mm vara lagom – alltså fem hundradels millimeter.

Vissa mopedmotorer med aluminiumcylindrar (exempelvis Zündapp) kan klara sig med så små kolvspel som 0,02 mm eftersom cylindern utvidgas lika mycket som kolven då de är av samma material. Kör man hårdtrimmat kanske man istället får öka spelet till 0,07 till 0,10 mm då den högre värmen i en trimmad motor gör att kolven expanderar mera.

Om din motor har en gjutjärnscylinder och 41 mm diameter i loppet bör kolven vara 40,95 mm mätt på dess största sektion vilket är längst ner och vinkelrätt mot kolvbulten (se översta bilden). Äldre kolvar var uppmärkta på kolvtoppen med dess maxmått och står det exempelvis ”37,95” så är det en kolv avsedd för ett cylinderlopp på 38 mm som då kommer att få ett kolvspel på 38,00 – 37,95 = 0,05 mm.

Jim Lundberg

Vilket kolvspel på en mopedmotor?
Här är en kolv avsedd för en cylinder med 38 mm diameter. Kolven är 37,96 mm vilket då ger 0,04 mm i kolvspel.
Vilket kolvspel på en mopedmotor?
Här är en annan kolv som är avsedd för en cylinder på 39 mm, men denna är 38,95 mm vilket innebär att man valt ett kolvspel på 0,05 mm. För säkerhets skull har man även skrivit ut kolvspelet ”0,05”.
Vilket kolvspel på en mopedmotor?
Man kan mäta kolvspelet med ett bladmått på 0,05 mm vilket brukar vara det tunnaste i en sats med bladmått. Man mäter då längst ner i cylindern där den är som minst sliten och då ska även kolven vara så långt ner att man mäter där den är som störst (se översta bilden). Får man ner ett 0,05 mm bladmått mellan kolv och cylinder på en mopedmotor är det bara att tuta och köra.
Rulla till toppen