Vilket kolvspel på en mopedmotor?

Kolvar kan vara både ovala och koniska för att kompensera mot den formförändring som sker vid uppvärmning. Största måttet (det som gäller) hittar man längst ner och vinkelrätt mot kolvbulten.

Vilket kolvspel på en mopedmotor?

Publicerad

Fråga: Hej! Vad borde ungefärligt mellanrum mellan cylindern och kolven vara på en mopedmotor? Om cylindern är 41mm till exempel, hur stor borde kolven då vara?

Mvh

Erik

 

Svar: Kolven utvidgas ju av värmen som uppstår under drift och här får man kompromissa mellan att ha god och tät styrning av kolven samtidigt som den måste ha lite utrymme att expandera så att den inte skär. På mopeder med cylinderdiametrar på 38 – 41 mm brukar 0,05 mm vara lagom – alltså fem hundradels millimeter.

Vissa mopedmotorer med aluminiumcylindrar (exempelvis Zündapp) kan klara sig med så små kolvspel som 0,02 mm eftersom cylindern utvidgas lika mycket som kolven då de är av samma material. Kör man hårdtrimmat kanske man istället får öka spelet till 0,07 till 0,10 mm då den högre värmen i en trimmad motor gör att kolven expanderar mera.

Om din motor har en gjutjärnscylinder och 41 mm diameter i loppet bör kolven vara 40,95 mm mätt på dess största sektion vilket är längst ner och vinkelrätt mot kolvbulten (se översta bilden). Äldre kolvar var uppmärkta på kolvtoppen med dess maxmått och står det exempelvis "37,95" så är det en kolv avsedd för ett cylinderlopp på 38 mm som då kommer att få ett kolvspel på 38,00 – 37,95 = 0,05 mm.

Jim Lundberg

Här är en kolv avsedd för en cylinder med 38 mm diameter. Kolven är 37,96 mm vilket då ger 0,04 mm i kolvspel.

Här är en annan kolv som är avsedd för en cylinder på 39 mm, men denna är 38,95 mm vilket innebär att man valt ett kolvspel på 0,05 mm.
För säkerhets skull har man även skrivit ut kolvspelet "0,05".

Man kan mäta kolvspelet med ett bladmått på 0,05 mm vilket brukar vara det tunnaste i en sats med bladmått.

Man mäter då längst ner i cylindern där den är som minst sliten och då ska även kolven vara så långt ner att man mäter där den är som störst (se översta bilden).

Får man ner ett 0,05 mm bladmått mellan kolv och cylinder på en mopedmotor är det bara att tuta och köra.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842