Det rinner bensin ur luftburken

Det rinner bensin ur luftburken

Publicerad

Fråga: Hej igen! Vilken otroligt bra hjälp man får här! Klockrent! Nu kommer jag till nästa problem. Motorn har bra gnista och har haft igång den idag men den är väldigt svårstartad, har justerbart munstycke på och vrider jag ut det mer än ett halvt varv så går det inte få igång den, men den är väldigt svår att få igång i alla fall. Mellan 20 – 40 kick om ens då startar den.

Nu har jag kört en sväng och upptäcker att det rinner bensin ur anslutningen till luftburken, vad kan detta tyda på? Packningar i förgasaren som inte håller tätt? Kan detta orsaka att den är så extremt svårstartad? Vad ska jag byta?

Mvh Christian

 

Svar: Nu vet jag inte vad det gäller för motor, men det bör vara den Husqvarna Äggmotor som du frågade om nyligen. De brukar ha en förgasare med "startpump" istället för choke och kolven i denna lilla pump har en gummitätning som kanske behöver bytas – se nr 26 på skissen.

Sedan kan det även bero på att flottören inte tätar så att förgasaren flödar över – i så fall borde motorn fyrtakta rätt mycket. Det förekommer att ställbara munstycken inte fungerar som de ska trots den enkla konstruktionen. Ibland är de hopklämda i änden på grund av att det dragits åt för hårt och ibland verkar de helt enkelt vara feltillverkade.

En frisk motor ska starta på 1 - 3 kickar så ge inte upp förrän den fungerar som den ska.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avgaskrök till Husqvarna Novolette

2 kommentarer

Erik.B: Har en 54:a, avgasröret är inte chromat utan svartmålat så inga problem. Men kröken till äggmotorn passar inte. Den är mycket längre, och dessutom sitter den med en stor avgasmutter medans...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842