Går det att byta kopplingsarm på Sachs utan att dela motorn?

Niten ovanför kedjedrevet måste dras ut innan man kan dra ur kopplingsaxeln.

Går det att byta kopplingsarm på Sachs utan att dela motorn?

Publicerad

Fråga: Har en Sachs 50/3 handväxlad med avbruten kopplingsarm, måste man dela motorn för att byta den eller går den att lossa utan att dela motorn?

Thomas J

 

Svar: Armen är lätt att byta och man behöver inte dela på motorn. Däremot måste man ta bort kåpan/kåporna på vänster sida så att man kommer åt själva motorblocket.

Strax ovanför kedjedrevet sitter det en nit med en gummibricka under skallen (övre bilden). Denna nit ligger i ett spår (nedre bilden) i kopplingsaxeln och håller denna på plats. Niten drar man ut med en hovtång som man slipat ner käftarna på så eggen ligger längst ut, men man kan även använda vanliga skruvmejslar att bända med.

Om gummibrickan skulle gå sönder kan man lätt göra en ny av en bit gummiduk och en håltång. Se till att luta mopeden lite åt höger så att kopplingens tryckstänger inte glider iväg åt vänster så att den nya kopplingsaxeln/armen inte går ner i sitt hål. När denna är nere i botten knackar man tillbaka niten i sitt hål och monterar kåporna igen.

Efter bytet av kopplingsaxeln kan det bli aktuellt att justera kopplingsmekanismen (skissen längs ner).

Jim Lundberg

Kopplingsaxeln har ett spår där niten ligger och låser axeln.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Tog ni bort tejpen 1967?

3 kommentarer

Cruzze: Gjorde tvärtom när vi bodde i Storbritannien ett par år och hade vår svenska vänsterstyrda bil med oss. Då åkte gaffatejpen fram:-) /Cruzze

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842