Går det att byta kopplingsarm på Sachs utan att dela motorn?

Fråga: Har en Sachs 50/3 handväxlad med avbruten kopplingsarm, måste man dela motorn för att byta den eller går den att lossa utan att dela motorn?

Thomas J

 

Svar: Armen är lätt att byta och man behöver inte dela på motorn. Däremot måste man ta bort kåpan/kåporna på vänster sida så att man kommer åt själva motorblocket.

Strax ovanför kedjedrevet sitter det en nit med en gummibricka under skallen (övre bilden). Denna nit ligger i ett spår (nedre bilden) i kopplingsaxeln och håller denna på plats. Niten drar man ut med en hovtång som man slipat ner käftarna på så eggen ligger längst ut, men man kan även använda vanliga skruvmejslar att bända med.

Om gummibrickan skulle gå sönder kan man lätt göra en ny av en bit gummiduk och en håltång. Se till att luta mopeden lite åt höger så att kopplingens tryckstänger inte glider iväg åt vänster så att den nya kopplingsaxeln/armen inte går ner i sitt hål. När denna är nere i botten knackar man tillbaka niten i sitt hål och monterar kåporna igen.

Efter bytet av kopplingsaxeln kan det bli aktuellt att justera kopplingsmekanismen (skissen längs ner).

Jim Lundberg

Går det att byta kopplingsarm på Sachs utan att dela motorn?
Kopplingsaxeln har ett spår där niten ligger och låser axeln.
Går det att byta kopplingsarm på Sachs utan att dela motorn?
Rulla till toppen