Löst svänghjul på tvåväxlad Sachs

När man slipa in konan har man först på en liten klick ventilslippasta på axeln.

Löst svänghjul på tvåväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Pappas gamla Raket med Sachs 50/2:an rullar fint! Men ack, jag tror att svänghjulet tappar greppet och flyttar lite på sig eftersom jag har fint gnista men stiftet blir blött ändå så jag antar att gnistan kommer vid helt fel tillfällen. Övriga tänddelar är helt utbytta och den går som en klocka annars.

Ty min fråga kretsar kring svänghjulet: Jag kikade lite på mitt och det är avsevärt naggat på insidan efter många avdragningar med kloavdragare och spåret, där kilen ska föras igenom, är ganska så uppslitet. Men vad händer egentligen om hjulet blir "lite" skevt? Kan djupa hack förstöra magnetismen helt?

Många tack på förhand!

Kristoffer

 

Svar: Om svänghjulet skulle röra sig på axeln så måste kilen antingen saknas eller ha gått av. Men om kilspåren i axel och svänghjulsnav är slitna kan hjulet vrida sig en liten aning, men det är så lite att det knappast gör någon skillnad på gången.

Men det är själva konan som ska hålla hjulet i läge – inte kilen. Kilens uppgift är att man snabbt ska hitta rätt position på vevaxeln när svänghjulet monteras. När muttern är dragen ska konan göra jobbet. Vissa motorer (Exempelvis Victoria och Villiers) har inte ens ett kilspår och där får man mäta in tändläget.

Men om konans ska greppa som den ska måste ytorna vara helt släta. Detta kan man slipa till själv genom att ha på en lite klick ventilslippasta på axeln och därefter trycka på svänghjulet. Sedan vrider man hjulet fram och tillbaka tills ytorna på axel och i nav är mattgrå över hela sin längd.

Tänk bara på att ventilslippastan aldrig får nå packboxarna eller andra delar i tändsystemet då den kan slipa ner nästan vad som helst. Torka med trasa och tvätta med lacknafta eller thinner. Magnetismen i svänghjul från efterkrigstiden är svår att påverka då magneterna (Alnico) är tåliga mot värme och stötar.

Men att lossa ett svänghjul med en två- eller trearmad avdragare kan lätt göra hjulet skevt. Därför ska man alltid använda en särskild avdragare som gängas in i svänghjulets centrum. Om svänghjulet är lite skevt utan att ta i spolarna eller orsaka vibrationer är det förmodligen bara att köra på som vanligt. Rekommenderat avstånd mellan magneter och spolar är annars 0,20 mm. Svänghjulsmuttern på sachsmotorn ska dras med 2,5 – 3,0 Kgm (25 – 30 Nm).

Jim Lundberg

Sedan vrider man hjulet fram och tillbaka tills ytorna är mattgrå. Rengör noga efteråt så ingen pasta når packboxar och annat i elsystemet.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dieselpump på Deutz

1 kommentar

mekgoran: den har inte startats på 12 år men gjorde rent det mycket finmaskiga oljefiltret, ny turbo- diesel olja, ny olja i luftfiltret, kolla ventilspel, nytt diesel filter blir det framöver, har jag glömt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842