Fråga: Hej Jim! Pappas gamla Raket med Sachs 50/2:an rullar fint! Men ack, jag tror att svänghjulet tappar greppet och flyttar lite på sig eftersom jag har fint gnista men stiftet blir blött ändå så jag antar att gnistan kommer vid helt fel tillfällen. Övriga tänddelar är helt utbytta och den går som en klocka annars.
Ty min fråga kretsar kring svänghjulet: Jag kikade lite på mitt och det är avsevärt naggat på insidan efter många avdragningar med kloavdragare och spåret, där kilen ska föras igenom, är ganska så uppslitet. Men vad händer egentligen om hjulet blir ”lite” skevt? Kan djupa hack förstöra magnetismen helt?
Många tack på förhand!
Kristoffer
Svar: Om svänghjulet skulle röra sig på axeln så måste kilen antingen saknas eller ha gått av. Men om kilspåren i axel och svänghjulsnav är slitna kan hjulet vrida sig en liten aning, men det är så lite att det knappast gör någon skillnad på gången.
Men det är själva konan som ska hålla hjulet i läge – inte kilen. Kilens uppgift är att man snabbt ska hitta rätt position på vevaxeln när svänghjulet monteras. När muttern är dragen ska konan göra jobbet. Vissa motorer (Exempelvis Victoria och Villiers) har inte ens ett kilspår och där får man mäta in tändläget.
Men om konans ska greppa som den ska måste ytorna vara helt släta. Detta kan man slipa till själv genom att ha på en lite klick ventilslippasta på axeln och därefter trycka på svänghjulet. Sedan vrider man hjulet fram och tillbaka tills ytorna på axel och i nav är mattgrå över hela sin längd.
Tänk bara på att ventilslippastan aldrig får nå packboxarna eller andra delar i tändsystemet då den kan slipa ner nästan vad som helst. Torka med trasa och tvätta med lacknafta eller thinner. Magnetismen i svänghjul från efterkrigstiden är svår att påverka då magneterna (Alnico) är tåliga mot värme och stötar.
Men att lossa ett svänghjul med en två- eller trearmad avdragare kan lätt göra hjulet skevt. Därför ska man alltid använda en särskild avdragare som gängas in i svänghjulets centrum. Om svänghjulet är lite skevt utan att ta i spolarna eller orsaka vibrationer är det förmodligen bara att köra på som vanligt. Rekommenderat avstånd mellan magneter och spolar är annars 0,20 mm. Svänghjulsmuttern på sachsmotorn ska dras med 2,5 – 3,0 Kgm (25 – 30 Nm).
Jim Lundberg