Svarta lådan i Puch Montana

Kopplingsschema till Puch Montana. ULO-boxen (nr 6) är inringad.

Svarta lådan i Puch Montana

Publicerad

Fråga: Hejsan! Jag har en Puch Montana 4, fyrväxlad (Monza)! På höger sida under plastkåpan på ramen under sadeln/tanken sitter det en svart låda med lite sladdar till. Märkt ULO EBL typ 801. Vad är det och vad används den till? Kan man hitta årsmodell på puchen med hjälp av ramnummer eller på något annat sätt och vet ni var?

Undrar också om man kan använda NGK B6S tändstift i en treväxlad Sachs Compact från 1975.

Tias

 

Svar: Jag är lite osäker på ULO-boxens (nr 6) funktion. Den ser ut att kunna vara ett blinkersrelä då den levererar ström till blinkersomkopplaren (nr 4), men om ULO är ett fabrikat så kan det ju vara vad som helst i din moped. Det finns ULO EBL typ 801-boxar att köpa på exempelvis Mopedrenovering, men då prislappen ligger på närmare 1700 kronor kan det knappast handla om ett simpelt blinkersrelä.

Puchmopeder är några av få fabrikat som går hyfsat bra att datera med hjälp av ramnumret. Gå in på sajten Puch-Hobby så finns det listor på olika modeller och vilka år dessa är tillverkade. Han som driver sajten ber blygsamt om att man ska swisha en femma när man fått reda på det man söker, vilket i alla fall jag tycker är ett lågt pris med tanke på allt jobb som krävts för att sammanställa alla dessa ramnummer och modeller.

När det gäller tändstiftet till Sachsmotorn så är det Bosch W7AC som gäller – förutsatt att motorn är i originalskick. Motsvarande tändstift från NGK heter B6HS.

Jim Lundberg

Närbild på ULO-boxen (nr 6).

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avgaskrök till Husqvarna Novolette

2 kommentarer

Erik.B: Har en 54:a, avgasröret är inte chromat utan svartmålat så inga problem. Men kröken till äggmotorn passar inte. Den är mycket längre, och dessutom sitter den med en stor avgasmutter medans...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842