Lynnig ILO Piano

Lynnig ILO Piano

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Frågade för en tid sedan om lämpligt kolvspel för min "fladdermus" cylinder till ILO om skulle borras upp till 40 mm. Rekommendationen blev 0,07 mm med tanke på att det var en trimcylinder, detta följdes och med cylindern monterad och inkörd är det nu smått komiskt vilken fart det blivit i min lilla ILO-motor!

Märkligt är hur lynnig den blivit bara! Skall säga med en gång att det hittills inte blivit nån choke inkopplad. Efter flödning måste man trampa som bara den för att den ska starta men när den väl går igång är det väldigt plötsligt den "exploderar" igång och måste sedan hållas på höga varv för att inte stanna. Om den ändå stannar får man lägga i 1:an och chocka upp den i varv och då blir det samma abrupta start igen. Hur kommer detta sig? Väl varm går det bra och har jämn tomgång.

Håkan

 

Svar: Jag har sett det där beteendet hos andra ILO Piano – man trampar och trampar och rätt vad det är hoppar motorn igång med ett "brak". Det är nästan som om någon stod med en fjärrkontroll till dödarknappen och jäklades med en.

 

Vad det beror på kan jag tyvärr inte svara på, men testa med att trampa runt motorn tills strax innan den ska till att starta och ta ur tändstiftet. Är det torrt beror den fördröjda starten på att bränslet inte kommer fram i tid och är tändstiftet vått så kan det vara så att gnistan är klen och att det behövs bra "snurr" på svänghjulet för att motorn ska tända.

Man får även väga in att kolv, cylinder och förbränningsrum värms upp av den värme som bildas vid komprimering och att den värmen kan bli tungan på vågen som får motorn att starta om gnistan är klen.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842