Lynnig ILO Piano

Fråga: Hej Jim! Frågade för en tid sedan om lämpligt kolvspel för min ”fladdermus” cylinder till ILO om skulle borras upp till 40 mm. Rekommendationen blev 0,07 mm med tanke på att det var en trimcylinder, detta följdes och med cylindern monterad och inkörd är det nu smått komiskt vilken fart det blivit i min lilla ILO-motor!

Märkligt är hur lynnig den blivit bara! Skall säga med en gång att det hittills inte blivit nån choke inkopplad. Efter flödning måste man trampa som bara den för att den ska starta men när den väl går igång är det väldigt plötsligt den ”exploderar” igång och måste sedan hållas på höga varv för att inte stanna. Om den ändå stannar får man lägga i 1:an och chocka upp den i varv och då blir det samma abrupta start igen. Hur kommer detta sig? Väl varm går det bra och har jämn tomgång.

Håkan

 

Svar: Jag har sett det där beteendet hos andra ILO Piano – man trampar och trampar och rätt vad det är hoppar motorn igång med ett ”brak”. Det är nästan som om någon stod med en fjärrkontroll till dödarknappen och jäklades med en.

 

Vad det beror på kan jag tyvärr inte svara på, men testa med att trampa runt motorn tills strax innan den ska till att starta och ta ur tändstiftet. Är det torrt beror den fördröjda starten på att bränslet inte kommer fram i tid och är tändstiftet vått så kan det vara så att gnistan är klen och att det behövs bra ”snurr” på svänghjulet för att motorn ska tända.

Man får även väga in att kolv, cylinder och förbränningsrum värms upp av den värme som bildas vid komprimering och att den värmen kan bli tungan på vågen som får motorn att starta om gnistan är klen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen