Saker man inte ska göra med en Svalan Express

Saker man inte ska göra med en Svalan Express

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Har en Svalan Express 1952 med motor M52 Nr 3655XX. Man skall ju inte trimma mopeder. Det är förbjudet och olagligt. Jag har en del frågor som är rent hypotetiska. Även om man inte har nytta av saker, så kan det ju vara bra att veta. Tänk så mycket man lärde i skolan och inte haft nytta av.

1. Hur räknar man ut kompressionsförhållandet? Är det slagvolymen genom förbränningsutrymmet? Eller är det slagvolymen + förbränningsutrymmet genom förbränningsrummet? Expressmotorn har förhållande 6,5:1. Hur mycket skall man INTE plana ner toppen för att få kanske 9:1?

2. Den har en förgasare Pallas SE10/138. Det fanns ju många som borrade förgasarna trots att det är förbjudet. Vad skulle vara lämplig diameter att INTE borra till? Dessutom måste man i så fall följa med hela krokiga insugsröret i den gjutna cylindern, vilket är omöjligt (men nog skulle kunna gå). Hur skulle en sådan förgasare lämpligen ha bestyckats?

3. Jag har hört talas om jackade kolvar. Hur skulle något sådant lämpligen se ut men inte göras?

4. Jag tänker mycket på miljön. Därför tänker jag köra på oljeblandning 1:30. Men man skulle kunna få ner utsläppet genom att sänka motorvarvet genom att göra tvåan till en "överväxel". Var kan man få tag i större motordrev alternativt mindre bakhjulsdrev? Om jag trots allt skulle trimma så får jag ju köra t.ex. inomhus någon dag när grannarna är på jobbet.

Tacksam för svar.

Bengt

Världens äldsta 15-åring (79)

 

Svar: Vi tar frågorna i tur och ordning.

1. Kompressionsförhållandet skillnaden i storlek på volymen ovanför kolven från nedre dödläget till övre dödläget. Detta inkluderar även volymen i förbränningsrummet. Om den största volymen (kolven i nedre dödläget) är sex gånger större än den minsta volymen (kolven i övre dödläget) så säger man att kompressionsförhållandet är 6:1 (Sex enheter blir en enhet).

Att räkna sig fram till ett annat kompressionsförhållande är givetvis fullt möjligt, men det kräver att man först räknar ut den volym man tänker ändra på – alltså förbränningsrummets volym vilket kan vara knepigt då detta är sfäriskt. Det vanligaste är att man tar av topplocket och vänder det upp och ned och häller i en vätska i förbränningsrummet och mäter vätskans volym.

2. Att rekommendera lämplig borrning på en förgasare beror på vad man vill uppnå. En mindre förgasare ger lägre effekt, men även en jämnare gång på lägre varvtal. En större förgasare ger mer effekt och ofta på bekostnad av tomgångs- och lågfartsegenskaper. Generellt gäller följande: ju större borrning, desto större huvudmunstycke.

3. Jackad kolv – eller "lucka" som man också säger, innebär att man tar ur en bit av kolvens nederkant i linje med insuget i cylindern. Detta ger en längre insugningstid i vevaxelgrader räknat vilket höjer effekten då mer bränsle hinner strömma in i vevhuset innan kolven stänger insuget igen. Även här är det vad man eftersträvar som avgör hur hög denna "lucka" skall vara. Ju högre den blir desto högre effekt, men bara till en viss gräns och filar man för mycket blir motorn okörbar. Men även om man bara tar bort några få millimeter så tappar man en del bottenvrid.

4. En oljeblandning på 1:30 kan vara i underkant – särskilt på en motor som har en bussning (=glidlager) som lagring till kolvbulten. Det är här som låg oljeinblandning brukar märkas först då bussningen skär eller går ner sig snabbt. Motorer med nållagrad kolvbult kan ofta klara sig med en inblandning på 1:50. Annars kan man köras tvåtaktaren på Triboron – en oljeersättning för tvåtaktare som smörjer tillräckligt vid väldigt låg inblandning.

Jim Lundberg

Förbränningsrummets volym bestämmer kompressionsförhållandet.

Munstycken är uppmärkta som visar hur stora de är.

Jackad kolv eller "lucka" som man också säger. Det här är väl ett klassiskt exempel på "Bonntrim" där man filat alldeles för mycket.

Tvåtaktsolja finns i många varianter. Det som först brukar ge upp vid för låg inblandning av olja är kolvbultsbussningen.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842