Skrönan om Sachs oljeplugg

Fråga: Hejsan! Jag har en Crescent 1248 med en tvåväxlad (hand) motor! Tänkte byta olja i motorn men hörde då att man inte fick ta bort oljepluggen i botten! För den håller något till växlarna som då skulle ramla bort! Kan detta stämma? Vad ska det vara för olja och mängd? Finns det någon överfyllningsplugg?

Tias

 

Svar: Det cirkulerar tyvärr en skröna likt ”Råttan i pizzan” om avtappningspluggen på Sachs tvåväxlade motorer med handväxel och skrönan menar just att man inte får ta bort oljepluggen i motorns botten för då ska hemskheter hända…

Så är det inte. På den mittre bilden ser man hur det ser ut i en tvåväxlad Sachs (Obs – bilden är vänd 90 grader). Oljepluggen längst till höger har en styrtapp som går in i ett hål på växelgaffeln. Tanken med detta är att ge gaffeln stöd i bägge ändar så den inte flexar vid växling.

Oljepluggen är just en oljeplugg och ska tas bort när man tappar ur oljan. Växelgaffeln sitter fastskruvad i växelaxeln och rör sig inte en gnutta när pluggen tas ur. För att pluggen lättare ska styras in i gaffelns hål är tappen lite fasad i kanterna.

Oljan i sachsmotorn ska vara antingen transmissionsolja SAE 80 eller motorolja SAE 30. Den senare säljs under namnet ”Gräsklipparolja” och finns på bensinmackar, stormarknader och i billtillbehörsbutiker. Mängden olja är 2 deciliter. På den understa bilden syns avtappnings- och nivåplugg och det är den senare man kollar oljemängden/nivån med.

Observera att sachsmotorn måste köras någon minut efter påfyllning innan nivåpluggen ger en rättvis bild av oljemängden. Detta beror på att oljan först måste cirkulera och fördelas i motorn. Påfyllningspluggen ovanpå motorn ska vändas så att ventilationshålet pekar bakåt när den är åtdragen, annars kan det komma ut olja ur ventilationshålet. Hålets läge justeras med olika tjocka tätningsbrickor.

Jim Lundberg

Skrönan om Sachs oljeplugg
Så här ser det ut i en tvåväxlad Sachs (bilden är vriden 90 grader). Längst till vänster syns växelarmen som sitter ovanpå motorn. I dennes axel sitter växelgaffeln fast med en M6-skruv från ovansidan. I botten på motorn sitter då den berömda avtappningspluggen (längst till höger på bilden) som har en styrtapp som går in i ett hål i växelgaffeln för att stötta den under växling. Avtappningspluggen ÄR en avtappningsplugg och SKA lossas när man tappar ur oljan. Det händer ingenting med växelgaffeln – den väntar snällt på pluggen tills den skruvats tillbaka.
Skrönan om Sachs oljeplugg
Två av pluggarna på sachsmotorn. Observera att nivåpluggen inte visar rätt nivå förrän motorn körts någon minut (tomgång räcker). Dessutom ska mopeden stå rakt och inte luta åt något håll när man kollar oljenivån.
Rulla till toppen