Oljeläckage på Husqvarna äggmotor

Växelaxeln till Husqvarnas Äggmotor.

Oljeläckage på Husqvarna äggmotor

Publicerad

Fråga: Hej, jag undrar om ni vet vad det ska vara för tätning vid växelaxeln som går in i motorn på en Husqvarna äggmotor? Upptäckte att det läcker någonstans därikring när man kör, antar att det ska sitta någon slags tätning på armen till växeln.

Mvh Christian

 

Svar: Det finns ingen tätning vid denna axel på Husqvarnamotorn. Axeln löper i en aluminiumhylsa som i sin tur sitter skruvad i blocket – se bilden ur Stora Tvåtaktsboken (Del 2) ovan.

Om det sipprar ut olja här kan det bero på att ventilationshålet i påfyllningspluggen till växellådsolja är igensatt – eller att det är för mycket eller för tunn olja i motorn. Oljemängden i Husqvarnas äggmotor beror på vilken modell man har.

Motorer med tillverkningsnummer 15857 och tidigare ska ha 0,5 liter olja. I motorer med högre tillverkningsnummer sitter det en bussning (tidigare nållager) runt pedalaxeln och denna bussning kräver en högre oljenivå och då gäller 0,7 liter. I bägge motorerna gäller viskositeten SAE 20. SAE 30 (gräsklipparolja) bör fungera lika bra - möjligtvis kan kopplingen tjuvdra lite vid kall väderlek.

Det här var en liten tabbe från fabriken då det visade sig att de nya motorerna med bussningen behövde en högre oljenivå och som första åtgärd eftermonterade man ett litet nivårör (ser ut som en vajerspännare) i hålet för nivåpluggen så att nivån blev högre. Efter detta gjorde man om kopplingskåporna så att nivåpluggen hamnade högre upp.

Jim Lundberg

Äggmotorn gjordes om så att ett nållager runt pedalaxeln ersattes med en bussning. Detta innebar tydligen smörjproblem för den nya bussningen och Husqvarna gick ut med ett servicemeddelande som förordade att det tidiga motorerna med bussning måste ha en högre oljenivå och att man då tog fram nivåröret här på bilden som ersatte den gamla nivåpluggen

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842