Oljeläckage på Husqvarna äggmotor

Fråga: Hej, jag undrar om ni vet vad det ska vara för tätning vid växelaxeln som går in i motorn på en Husqvarna äggmotor? Upptäckte att det läcker någonstans därikring när man kör, antar att det ska sitta någon slags tätning på armen till växeln.

Mvh Christian

 

Svar: Det finns ingen tätning vid denna axel på Husqvarnamotorn. Axeln löper i en aluminiumhylsa som i sin tur sitter skruvad i blocket – se bilden ur Stora Tvåtaktsboken (Del 2) ovan.

Om det sipprar ut olja här kan det bero på att ventilationshålet i påfyllningspluggen till växellådsolja är igensatt – eller att det är för mycket eller för tunn olja i motorn. Oljemängden i Husqvarnas äggmotor beror på vilken modell man har.

Motorer med tillverkningsnummer 15857 och tidigare ska ha 0,5 liter olja. I motorer med högre tillverkningsnummer sitter det en bussning (tidigare nållager) runt pedalaxeln och denna bussning kräver en högre oljenivå och då gäller 0,7 liter. I bägge motorerna gäller viskositeten SAE 20. SAE 30 (gräsklipparolja) bör fungera lika bra – möjligtvis kan kopplingen tjuvdra lite vid kall väderlek.

Det här var en liten tabbe från fabriken då det visade sig att de nya motorerna med bussningen behövde en högre oljenivå och som första åtgärd eftermonterade man ett litet nivårör (ser ut som en vajerspännare) i hålet för nivåpluggen så att nivån blev högre. Efter detta gjorde man om kopplingskåporna så att nivåpluggen hamnade högre upp.

Jim Lundberg

Oljeläckage på Husqvarna äggmotor
Äggmotorn gjordes om så att ett nållager runt pedalaxeln ersattes med en bussning. Detta innebar tydligen smörjproblem för den nya bussningen och Husqvarna gick ut med ett servicemeddelande som förordade att det tidiga motorerna med bussning måste ha en högre oljenivå och att man då tog fram nivåröret här på bilden som ersatte den gamla nivåpluggen
Rulla till toppen