Envist läckande flottör

Envist läckande flottör

Publicerad

Fråga: Jag har problem med en läckande förgasare. Den är omsorgsfullt rengjord, flottören är inte läck, flottörnål och ventil i locket är inslipade mot varandra och sluter riktigt tätt när man "blåstestar". Flödarknappen når inte ner till flottören om man inte trycker på knappen. Ändå läcker den ut genom luftintaget så fort man vrider på kranen. Det bara rinner...

Flottörnålen är fastlödd i flottören, så egentligen skall man inte kunna justera höjden, men det är väl det enda som återstår? Löda loss nålen och sänka flottören = sänka bränslenivån och öka trycket på ventilen?

Anders

 

Svar: Frågan är om förgasaren fungerat tidigare med denna flottör. Det är väldigt vanligt att man hittar hopplock där någon stoppat i delar som ser ut att passa, men inte gör det. Nålen brukar inte vara lödd i flottören så det kan vara någon "händig" som fixat till den.

Eftersom mässingflottörer brukar består av tre delar (överdel, underdel samt ett smalt rör i mitten som nålen löper i) kan den lätt falla sönder i sina beståndsdelar om man värmer för mycket under lödningen. Man bör kyla den med en blöt trasa eller lägga ett svep av kopparplåt runt den som leder bort överskottsvärmen.

Nu vet jag inte vad det är för fabrikat på den aktuella förgasaren men om det är en hyfsat vanlig modell kan det vara aktuellt att skaffa en ny flottör – eller låna en fungerande att mäta på. Det kan vara intressant att veta hur mycket lödtenn som sitter på den gamla flottören. Lödtenn är tungt och det behövs inte mycket för att flottören blir så tung att den ligger för lågt i bensinen.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842