Envist läckande flottör

Fråga: Jag har problem med en läckande förgasare. Den är omsorgsfullt rengjord, flottören är inte läck, flottörnål och ventil i locket är inslipade mot varandra och sluter riktigt tätt när man ”blåstestar”. Flödarknappen når inte ner till flottören om man inte trycker på knappen. Ändå läcker den ut genom luftintaget så fort man vrider på kranen. Det bara rinner…

Flottörnålen är fastlödd i flottören, så egentligen skall man inte kunna justera höjden, men det är väl det enda som återstår? Löda loss nålen och sänka flottören = sänka bränslenivån och öka trycket på ventilen?

Anders

 

Svar: Frågan är om förgasaren fungerat tidigare med denna flottör. Det är väldigt vanligt att man hittar hopplock där någon stoppat i delar som ser ut att passa, men inte gör det. Nålen brukar inte vara lödd i flottören så det kan vara någon ”händig” som fixat till den.

Eftersom mässingflottörer brukar består av tre delar (överdel, underdel samt ett smalt rör i mitten som nålen löper i) kan den lätt falla sönder i sina beståndsdelar om man värmer för mycket under lödningen. Man bör kyla den med en blöt trasa eller lägga ett svep av kopparplåt runt den som leder bort överskottsvärmen.

Nu vet jag inte vad det är för fabrikat på den aktuella förgasaren men om det är en hyfsat vanlig modell kan det vara aktuellt att skaffa en ny flottör – eller låna en fungerande att mäta på. Det kan vara intressant att veta hur mycket lödtenn som sitter på den gamla flottören. Lödtenn är tungt och det behövs inte mycket för att flottören blir så tung att den ligger för lågt i bensinen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen