Oljeläckage på ILO Piano

Det sitter två packboxar på pedalaxeln (inringade) På kickmotorerna (1961 och framåt) sitter det då endast en packbox och då på vänster sida.

Oljeläckage på ILO Piano

Publicerad

Fråga: Hej! Har problem med oljeläckage på en ILO G50 Pianomotor årgång 1960. Trodde först det var vid bottenpluggen men där har jag bytt till ny tätningsbricka.

Ändå fortsätter läckaget. Nu misstänker jag att det kan vara vid pedalaxeln på höger sida av motorn där axeln passerar genom höger motorkåpa. Sitter det någon tätning här och i så fall vilken typ?

Kan det annars vara något ventilationshål som är igensatt. Finns det på ILO-Pianomotorn? Använder gräsklipparolja i motorn.

Hälsningar

Pär

 

Svar: Om vi börjar med oljan så är gräsklipparolja (SAE 30) utmärkt till denna motor. ILO rekommenderade även SAE 20 som då är lite tunnare, men en SAE 30 är inte så "läckbenägen" som en SAE 20. Mängden olja i en ILO Piano ska vara 2 dl.

Om det nu läcker så kan det vara tätningen vid pedalaxeln som är defekt – eller saknas helt (allt kan hända med gamla motorer). Denna packbox har i så fall måtten 16x22x6 mm och finns bland annat hos Jacking AB (tel. 0227 – 133 22). Den sitter i blocket på vänster sida och i transmissionskåpan på höger sida.

Men om det är stopp i ventilationen kommer oljan att tryckas ut även med friska packningar/packboxar. Jag är lite osäker på om ventilationen sitter i påfyllningspluggen eller i blocket. Ibland löser man ventilationen genom att trycket får "läcka" ut genom någon passage i blockets översida.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Tog ni bort tejpen 1967?

3 kommentarer

Cruzze: Gjorde tvärtom när vi bodde i Storbritannien ett par år och hade vår svenska vänsterstyrda bil med oss. Då åkte gaffatejpen fram:-) /Cruzze

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842