Starta upp Yamaha XS 400 som stått i 15 år

Starta upp Yamaha XS 400 som stått i 15 år

Publicerad

Fråga: Tjenare! Jag har tagit över morfars gamla Yamaha XS 400 Special, vet inte exakt årsmodell men runt 1980-83. Min tanke är att bygga om denna skönhet till en caféracer. Men innan jag kan börja behöver jag se till att motor och allt går som det ska. Motorcykeln har stått stilla i 12-15 år i varmgarage, vad bör jag göra/byta och tänka på innan jag försöker dra igång den?

Mvh Tim Ekstrand

 

Svar: Köp en billig mc-olja och byt oljan det första du gör. Har motorn oljefilter så byter man även detta. Ta ner förgasarnas flottörhus och rengör dessa om det behövs. Kolla med en ficklampa i bensintanken så att det inte är fullt med rost eller rester av härsken bensin. Om det finns gammal bensin kvar så tappas denna ut. Är bensinkranen är vakuumstyrd måste den ställas i läget "PRI" om den ska öppna med avstängd motor.

Montera ett nytt batteri och starta motorn. Låt den gå på tomgång tills den är varmkörd. Stäng av och tappa ur den gamla oljan. Nu häller man in kvalitetsolja. Innan man provkör kollar man lufttrycket i däcken samt att bromsarna tar som de ska. Det händer att kopplingen fastnar efter lång tids stillastående, men den brukar släppa efter några mils körning. Under tiden får man "växla på varv".

Tänk på att däck är färskvara och har de dessutom stått länge kan det bli "skinn" på ytan vilket visar sig tydligt om det är regnvåt asfalt. Byt dem snarast. Vill du vara extra noga så byter du olja och filter en gång till efter några mil eftersom avlagringarna som uppstår på botten av motorn när den står stilla under lång tid kav ta tid på sig att lösas upp av den nya oljan.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842