Rätt zündappkolv till Mustang Mamba

Zündapps kolvar är klassade i olika storlekar. På bilden är det en A-klassad kolv som då ska sitta i en A-klassad cylinder.

Rätt zündappkolv till Mustang Mamba

Publicerad

Fråga: Hej! Jag undrar vilken kolv som passar till en Zundapp cylinder med nummer 265-02-612. ( 1 ) ( F ). Det är en originalcylinder 1 hkr. Ska monteras på en Mustang Mamba 1977. Det finns ju både 39mm A B C och D-klassade kolvar. (139kr). Sen finns det en dyrare variant som ligger på 450kr. Som sagt vore tacksam för svar vilken det är som passar till ovanstående cylinder.

Tack på förhand.

Mvh / Mange

 

Svar: Zündapp har tajta kolvspel (0,02 mm) och har därför klassade kolvar eftersom minsta skillnad i tolerans vid tillverkning av kolv och cylinder kan ge för litet kolvspel och därmed orsaka nypning eller skärning.

Zündapps klassningar på kolvarna skiljer 0,005 mm (fem tusendels millimeter) från en klass till en annan. En A-kolv håller 38,945 mm, en B-kolv 38,950 mm och så vidare. När grejorna är nya så ser man till att stoppa en A-kolv i en A-cylinder och så vidare. Är cylindern sliten kan man välja en större kolv – bara kolvspelet inte understiger 0,02 mm.

Har du en F-cylinder ska kolven ha en F-märkning och är då 38,990 mm i diameter. Du kan givetvis stoppa i en mindre kolv – exempelvis en C-kolv. Det blir lite större kolvspel och något mer läckage än om det vore rätt klassning. Där bör man väga in att många andra fabrikat med gjutjärnscylindrar har 0,03 till 0,04 mm i kolvspel.

Gör man tvärtom kan motorn skära. Försöker man stoppa man i en F-kolv i en A-cylinder så går den inte ens ner i loppet då den är 0,005 mm större än hålet den ska ner i.

Om du ska välja 139-kronorskolven eller 450-kronorskolven kan jag inte svara på, men man brukar få vad man betalar för och då en skada i loppet på en hårdförkromad cylinder kostar tusenlappar att åtgärda (Nikasil) kan det vara bra att välja en så bra kolv som möjligt.

Jim Lundberg

Här syns märkningen som visar vilken klassning kolven har (inringad).

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Majskolvar för rätta greppet

2 kommentarer

Josefine Andersson: Har ett par röda på min 50SS. Inga vibrationer och dessutom mjuka även om det är -30 ute. Inte för att jag kör moppe då. De svarta är däremot mycket hårdare oavsett temperatur och dämpar sämre.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842