Vänsterstyrt i vänstertrafik

Vänsterstyrt i vänstertrafik

Publicerad

Fråga: Som bekant gick vi över till högertrafik i september 1967. Min undran är när vi körde på vänster sida, varför Volvo och Saab inte gjorde bilar högerstyrda vilket vore mer praktiskt och trafiksäkrare. Har man kört bil i England med en vänsterstyrd bil så vet man vad man pratar om.  Vidare borde där ha importerats högerstyrda bilar till Sverige men det gjordes tydligen inte. De svensksålda engelska bilarna före -67 man ser här verkar alla vara vänsterstyrda.

Patrick

Svar: Sverige lär vara det enda land (fram till 1967) med vänstertrafik och övervägande vänsterstyrda bilar. Jag vet inte varför det var så, men jag kan komma med några gissningar. När bilar importerades till Sverige från exempelvis Tyskland och Frankrike var de vänsterstyrda. Bilar från England som exporterades var i stort sett alltid vänsterstyrda och då gjordes troligen inga undantag för den lilla marknaden i Sverige. När sedan Volvo började tillverka bilar 1927 föll det sig kanske naturligt att även de blev vänsterstyrda. Då var trafiken ganska gles, trafikrytmen ganska låg och att en bil hade ratten på "fel" sida spelade ingen stor roll. Så sent som på 1950-talet var det fortfarande förhållandevis lite trafik på landsvägarna, men i takt med att trafiktätheten ökade insåg fler och fler att det vore säkrare att köra på höger sida då vänsterstyrda bilar dominerade.

Visst såldes det högerstyrda bilar, men de var inte många. Jag vet bara om en med säkerhet (det finns troligen många fler) – en vän till min pappa miste högerarmen i en olycka. Han köpte, eller möjligen beställde, en ny högerstyrd Opel och skötte växlingen med vänster hand. Ratten klämde han fast med knät under tiden. Detta lär ha varit kring 1937 till 1938.

Robert Gustavsson

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Byta framgaffel på krockad Husqvarna Roulette

5 kommentarer

Jim Lundberg: Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder! :) Så sade min morfar som körde moped året om till och från jobbet i 14 år.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842