Hur byter man olja på Husqvarna Novolette?

Ur instruktionsboken till 1954 års Novolette.

Hur byter man olja på Husqvarna Novolette?

Publicerad

Fråga: Hur byter man olja på Husqvarna Novolette från 1955?

Tack på förhand

Torleif Eriksson

 

Svar: Jag har bara instruktionsboken till 1954 års Novolette, men det bör vara samma som för 1955 års Novolette (1956 blev motorn tvåväxlad). Där gäller följande för en service: På baksidan av remskivan sitter en fettnippel där man ska trycka in lite fett var 50:e mil. Något oljebyte utförs inte, utan man ska bara se till att det finns olja i "reduktionsväxeln" vilket egentligen betyder att det ska finnas olja (SAE 50) i utrymmet mellan kullagren på den utgående axeln (reduktionsväxeln smörjs av oljan i bensinen). Jag har för mig att det inte ens går att tappa ur oljan för lagren – annat än när motorn demonteras eller vänds upp och ner.

Jim Lundberg

Oljan till utgående axelns kullager påfylles genom att man lossar pluggen/skruven som har nr 18.

Oljan ska ha viskositeten SAE 50. Någon oljemängd anges inte, men man ska se till att det finns olja utan att överfylla då det i så fall kan läcka ut lite. Huvudsaken är att oljenivån i utrymmet är så hög att lagren får olja i sig vilket de får om oljenivån bara ligger några millimeter över botten.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tutknappen har blivit dödarknapp!

3 kommentarer

rolfjanove: Såg nu att min fråga blivit besvarad. Hittade felet som var så enkelt som att i det nya kontakthölje jag köpt hade tutans och dödarens kontaktbleck kontakt med varandra. Fixade genom att klippa bort...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842