Lossa generatorankare på ILO 250

Demontering av generatorankare och svänghjul på ILO 250 cc (2x125).

Lossa generatorankare på ILO 250

Publicerad

Fråga: Hej! Jag håller på att ta isär en ILO M2x125 men har stött på problem när jag ska ta bort generatorankaret. Har använt metoden som du använder i Stora tvåtaktsboken - del 2, en cylindrisk stång med diametern 8 mm och längden 30-35mm. Ankaret rör sig inte en millimeter. Har värmt försiktigt, knackat på skruven och smort med WD-40. Finns det andra sätt att ta bort det? Har ni några fler tips och trix?

Tack för en bra bok!

Helmer

 

Svar: Testa med att sätta det hela i rejäl spänn genom att dra in skruven i ankarets centrum. Ta sedan en mässings- eller kopparhammare och knacka försiktigt mot svänghjulets ytterkant, varv efter varv. Här gäller "droppen urholkar stenen"-metoden – att ta de varligt och inte ge upp. Förr eller senare bör konan ha ruskats om så pass mycket att det säger "plopp" och så släpper den.

Tyvärr så har jag ingen alternativmetod att erbjuda. Man kan inte värme särskilt mycket på grund av generatorlindningen och av samma anledning kan man inte hänga på en två- eller trearmad avdragare.

Hoppas att boken kommer till nytta – och att ankaret släpper!

Jim Lundberg

Ankaret har en invändig gänga där man drar in en skruv som i sin tur får trycka mot ett pinne som man satt in i axelns hål.

Bild från Anders Österberg på avdragare till ILO-motorn.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tutknappen har blivit dödarknapp!

3 kommentarer

rolfjanove: Såg nu att min fråga blivit besvarad. Hittade felet som var så enkelt som att i det nya kontakthölje jag köpt hade tutans och dödarens kontaktbleck kontakt med varandra. Fixade genom att klippa bort...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842