Kärnan med Expressmotor som ryker som ett ånglok

Fråga: Hej! Jag har en Kärnan moped med Express motor från 1954, den tidiga M52 motorn med bara en växel. Den startar relativt lätt med lite flödning, och går bra en liten bit, men efter några hundra meter (ibland mer, ibland mindre) så börjar motorn att tappa kraft, gå illa, och för det mesta stanna. Det känns precis som om den stryper sig, när den börjar tappa kraft och dö så kan man släppa på gasen och då tänder den oftast till igen en kort stund.

Efter ett sånt här stopp så är det dessutom svårt att få igång motorn igen efteråt. Motorn har en Pallasförgasare, som jag plockade av och demonterade för jag trodde det var stopp i munstycket, vilket det inte var. Munstycket var av storlek 65 så borde inte vara för litet väl? Det är en lite konstig konstruktion på förgasaren… Ingen trottelnål, istället ett långt rör med en plugg i toppen, vet inte riktigt hur det funkar, men jag blåste rent det också, utan större resultat tyvärr. Där sitter någon form av knapp bak på förgasaren, men det verkar vara någon form av choke?

Mopeden gick mycket bra innan och startade lätt, men stannade alltid efter ca 6 km. Så jag tog med tändspolen ner till en duktig magnetrenoverare som bor här i trakterna, har köpt omlindade spolar av honom innan nu och han kan sin grej. Fick köpa en annan nyomlindad spole av honom. Efter att ha monterat spolen kunde jag inte för mitt liv få mopeden att gå, så jag justerade förtändningen, brytaravstånd, det vanliga… Jag kunde få motorn att hosta igång om jag fick upp den i tillräckligt hög fart. om man då hade tur kunde man lägga i friläge utan att motorn stannade.

Den rök som ett jäkla ånglok och sprejade olja ur avgasröret, det rök så mycket så det bolma rök även vid infästet uppe på cylindern, som blev helt inoljad… Så jag provade med olika tändstift, olika justeringar, rensade förgasaren, inget hjälpte. Så jag åkte ner till han som jag köpte spolen av för att testa om den verkligen funkade, och jodå, inget fel på spolen, men kondensatorn var tydligen dålig, så den byttes till en ny kvalitets kondensator. Även brytarna renoverade han samtidigt.

På med det hela på motorn igen, men samma sak… Så jag tog ner den till honom idag igen och han testade tändsystemet i bänk, och det funkade felfritt där, gav hur fin gnista som helst. Så hans teori var att gnistan kanske hoppade över till godset i motorblocket på nåt vis, men jag har isolerat tändkablen riktigt nu och det är fortfarande samma sak… Ryker och jättesvårstartad.

Jag kan inte för mitt liv begripa vad som kan orsaka problemet, den har hur fin gnista som helst, ändå går den inte som den ska. Det ryker något fruktansvärt och ändå kräver den konstant choke för att över huvud taget starta, slutar man choka den så dör den. Det gör den ändå så småningom men den dör direkt när man slutar choka. Och absolut ingen kraft har den heller, orkar knappt dra runt sig själv… Jag begriper det inte…

MVH Erik Blomgren

 

Svar: Beroende på förgasarens utförande ska huvudmunstycket ha storlek 60 – 65 i Pallasförgasaren så förutsatt att ingen varit och karvat med borrmaskinen så ska dit 65-munstycke vara rätt – eller i alla fall fungera hyfsat. Pallasförgasaren har ett spridarrör istället för trottelnål och den lilla pluggen högst upp kan man lossa för att se om det är stopp i röret. I rörets andra ände sitter huvudmunstycket.

Kör mopeden tills den stannar och titta på tändstiftet. En motor kan stanna av flera orsaker – för lite bränsle, för mycket bränsle, för svag gnista – eller att det läcker in olja från växellådan/reduceringsväxeln om det finns olja där.

Om motorn ryker så kan det bero på att bränsleblandningen är för fet, men då borde den fyrtakta väldigt mycket. Jag har ingen sprängskiss till den enväxlade Expressmotorn så jag vet inte om det finns någon olja i den som kan läcka in i vevhuset eller om allt är smort av oljan i bensinen som på andra enväxlade motorer.

Det låter även som att motorn inte är riktigt tät om det sipprar ut olja här och där. Om det är olja i vevhus/cylinder ska den enbart visa sig i avgassystemet.

Testa med att hänga på en annan typ av förgasare. Min erfarenhet (liten) är att Pallasförgasarna kan vara lite nyckfulla och göra som de vill trots att allt ”ser bra ut”. Det kan vara så att flottörhusnivån kan vara kritisk när man har ett spridarrör istället för trottelnål och nålmunstycke.

Jim Lundberg

Kärnan med Expressmotor som ryker som ett ånglok
Rulla till toppen