Tutknappen har blivit dödarknapp!

Tutknappen har blivit dödarknapp!

Publicerad

Fråga: En fråga till Jim Lundberg, Hej. Har äntligen fått tag i ett VEC brytarlöst system som jag monterat efter att ha krånglat och blivit missnöjd med dåliga kondingar och tändspolar från Kina. Bara ett litet mysterium kvar som någon med bättre huvud än mig kanske kan hjälpa till med. Dödaren fungerar som den ska, men även signalknappen har blivit dödare... Har inte ändrat något i kopplingsschemat. Någon som förstår vad som hänt?

Hälsningar

Rolf

 

Svar: Fenomenet känns igen från gamla tändsystem med brytare – när man trycker på tutknappen så hostar till motorn eller stannar. Där beror det på att spolarna i ett tändsystem påverkar varandra då de sitter så nära varandra. En klassiker är att motorn inte går att starta med lyset påslaget – och att den börjar misstända om man slår på lyset.

Det är då belysningspolen som "stör" tändspolen. Tutan på en moped drar nästan lika mycket ström som belysningen och då den också drivs av belysningsspolen kan detta också störa tändspolen. Detta är dock något som tillverkaren räknat med och kompenserat för i tändsystemet, men när detta ändå uppstår beror det för det mesta på att abrissmåttet (fältbrytningsavståndet) är feljusterat vilket styrs av brytaravståndet. Detta styrs i sin tur av brytaravståndet.

Om samma sak kan ske i ett brytarlöst tändsystem vågar jag inte säga, men i ditt fall verkar det ju som att det är tutan som "stänger av" motorn. Har tyvärr ingen lösning att presentera annat än att kolla med säljaren om råd.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dieselpump på Deutz

1 kommentar

mekgoran: den har inte startats på 12 år men gjorde rent det mycket finmaskiga oljefiltret, ny turbo- diesel olja, ny olja i luftfiltret, kolla ventilspel, nytt diesel filter blir det framöver, har jag glömt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842