Tutknappen har blivit dödarknapp!

Fråga: En fråga till Jim Lundberg, Hej. Har äntligen fått tag i ett VEC brytarlöst system som jag monterat efter att ha krånglat och blivit missnöjd med dåliga kondingar och tändspolar från Kina. Bara ett litet mysterium kvar som någon med bättre huvud än mig kanske kan hjälpa till med. Dödaren fungerar som den ska, men även signalknappen har blivit dödare… Har inte ändrat något i kopplingsschemat. Någon som förstår vad som hänt?

Hälsningar

Rolf

 

Svar: Fenomenet känns igen från gamla tändsystem med brytare – när man trycker på tutknappen så hostar till motorn eller stannar. Där beror det på att spolarna i ett tändsystem påverkar varandra då de sitter så nära varandra. En klassiker är att motorn inte går att starta med lyset påslaget – och att den börjar misstända om man slår på lyset.

Det är då belysningspolen som ”stör” tändspolen. Tutan på en moped drar nästan lika mycket ström som belysningen och då den också drivs av belysningsspolen kan detta också störa tändspolen. Detta är dock något som tillverkaren räknat med och kompenserat för i tändsystemet, men när detta ändå uppstår beror det för det mesta på att abrissmåttet (fältbrytningsavståndet) är feljusterat vilket styrs av brytaravståndet. Detta styrs i sin tur av brytaravståndet.

Om samma sak kan ske i ett brytarlöst tändsystem vågar jag inte säga, men i ditt fall verkar det ju som att det är tutan som ”stänger av” motorn. Har tyvärr ingen lösning att presentera annat än att kolla med säljaren om råd.

Jim Lundberg

Rulla till toppen