Kopplingsschema till tändplattan på Svartqvarna

Kopplingsschema till Stensholm (Husqvarna med flera)

Kopplingsschema till tändplattan på Svartqvarna

Publicerad

Fråga: Hei! Jeg er i tvil hvordan man kopler opp tänningsplattan på min Svartqvarna 1946 model. Hvordan skal ledninger kobles, tenker da på kondensator- tenningsspole og de to lysspoler. Vet at det går en ledning fra kondensator til stift. Hvordan er det med fiberskiver mellom koblinger er noe jeg også er usikker på. Har Stora Tvåtaktsboken men finner ikke utvdette dessverre. Håper dere kan hjelpe meg her

Med vennlig hilsen

Terje

 

Svar: Schemat ser du längst upp. Ljusspolarna är parallellkopplade på utgången (skruven genom blocket). Kondensatorn och tändspolens primärlindning är bägge anslutna till brytarkontaktens fjäder.

När det gäller fiberbrickorna (fiberskiver) så ska de isolera exempelvis en skruv som går igenom ett hål. På mittenbilden syns hur det ska se ut. Det räcker inte med en bricka på varje sida av metallen utan man bör även ha en bricka inne i hålet så att skruven inte kan komma i kontakt med metallen.

Längst ner syns genomföringen i blocket till belysningen på en JB 128-motor.

Jim Lundberg

Fiberbrickor används för att isolera exemepelvis en skruv som går genom en jordad metallbit (blocket, brytarkontakt).

Så här ser genomföringen i blocket ut på en JB 128 och den ser förmodligen likadan ut på Husvqvarnamotorn då de har samma fabrikat på tändsystemen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tutknappen har blivit dödarknapp!

3 kommentarer

rolfjanove: Såg nu att min fråga blivit besvarad. Hittade felet som var så enkelt som att i det nya kontakthölje jag köpt hade tutans och dödarens kontaktbleck kontakt med varandra. Fixade genom att klippa bort...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842