Volvo: Hög temperatur

Volvo: Hög temperatur

Publicerad

Fråga: Jag har en Volvo Amazon 1964 som går upp lite väl mycket på temperaturmätaren. Nålen ligger precis i kanten på det röda fältet. Jag har haft i kylarrensning kört och spolat rent, sen har jag haft i maskindiskmedel kört och spolat rent. Jag har bytt vattenpumpen och termostaten, tändningen är justerad, det finns inget synligt läckage från toppen och oljan ser bra ut. Inget har hjälpt, nålen ligger kvar i kanten hela tiden, men den kokar inte. Temperaturmätaren köpte jag på internet, Volvo original NOS i kartong. Kan det vara den som spökar ändå? Mäter man temperaturen på tempgivaren i blocket med ir-mätare pendlar den mellan 85-92 grader. Låter väl rimligt ändå tycker jag. Har jag missat nått annat? Tacksam för tips.

Anders

Svar: Så längt har du gjort allt rätt. Med spolning hoppas jag att du även spolade ur motorns kylkanaler. Då ser jag två alternativ. Det första är att kylaren är dålig, inte att den är täppt på insidan, utan att luften inte kommer åt att kyla. Är cellpaketet slitet brukar det kännas och är de riktigt slitna smular de vid beröring. Det andra är att tempgivaren helt enkelt visar fel. Monterar du en termometer i kylarlocket som på bilen ovan får du klara besked när det gäller temperaturen i kylaren. Temperaturmätaren kontrollerar du enklast genom att doppa ner givaren vatten som håller cirka 85 grader. Då ska nålen ligga ungefär i mitten om mätaren fungerar korrekt.

Robert Gustavsson

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tutknappen har blivit dödarknapp!

3 kommentarer

rolfjanove: Såg nu att min fråga blivit besvarad. Hittade felet som var så enkelt som att i det nya kontakthölje jag köpt hade tutans och dödarens kontaktbleck kontakt med varandra. Fixade genom att klippa bort...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842