Provtrycka vevhuset på Tomos moped

Provtrycka vevhuset på Tomos moped

Publicerad

Fråga: Hej Jim, jag har en Tomos De Luxe, 1962 års modell, tvåväxlad, 1 hkr kick och fotväxel. Har problem att få den att gå bra på tomgång. Satte dit ställbart munstycke, då kan få den att gå på tomgång men då kvävs den så fort jag gasar på. Det är även dålig effekt på motorn. Ny cylinder och kolv monterad samt nya tätningar på vevaxel.

Kollat tändning och brytare men ej Abrissläget. Förgasare även sänkt flottörnivå utan resultat. Jag får känslan av att den får alldeles för fet blandning. Vid första provkörningen var så att det rann ur ljuddämparen (sitter padd-ljuddämpare på den. Är det vevhuskompen som inte är ok, otäta p-boxar? Kan man provtrycka?

Åke Rydén

 

Svar: Dålig tomgång som är oregelbunden och som gärna rusar beror ofta på tjuvluft till vevhuset som kan orsakas av läckande packboxar. Man kan enkelt provtrycka vevhuset på en tvåtaktsmotor. Det kräver dock att man tar bort transmissionskåpan och svänghjulskåpan så att man kan höra om det pyser. På en fläktkyld motor kan man nog höra pysandet genom fläkten. Är motorn av "Puchmodell" räcker det med att man tar bort kopplingens centreringsplugg så man kan lyssna i hålet. En slangstump fungerar bra som ett "stetoskop".

Sedan tar man bort förgasaren och ansluter en annan slang till insuget. Ställ kolven i topp och blås för kung och fosterland (med lungorna) i slangen. Om man vill använda tryckluft bör man ställa ner trycket till något kilo (Bar) så att man inte skadar packboxarna. Ibland sitter packboxarna vända med fjädern utåt och då "öppnar" packboxen ganska lätt om trycket blir stort - utan att den för den skull är defekt. Om det läcker så hörs det ett pysande ljud på den sidan av motorn där det läcker. På svänghjulssidan kan man se att det runnit olja om den packboxen är dålig.

Abrissmåttet styr gnistans styrka och justeras med brytaravståndet. Här är förhållandet omvänt – alltså ju större brytaravstånd, desto mindre abriss och tvärtom. Jag har tyvärr inte några tekniska data till Tomos, men de flesta mopeder från den tiden ("Brytartiden") ska ha ett brytaravstånd på runt 0,40 mm vilket ska ge ett abriss på 7 – 12 mm – förutsatt att brytarna är i bra skick. Tänk på att abrissmåttet är viktigare än brytaravståndet om det inte går att få till bägge måtten samtidigt. Bäst är dock att köpa nya brytare.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tutknappen har blivit dödarknapp!

3 kommentarer

rolfjanove: Såg nu att min fråga blivit besvarad. Hittade felet som var så enkelt som att i det nya kontakthölje jag köpt hade tutans och dödarens kontaktbleck kontakt med varandra. Fixade genom att klippa bort...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842