Är det farligt att motorbromsa med en tvåtaktsmotor?

Släpper man på gasen så minskar även smörjningen på en tvåtaktare.

Är det farligt att motorbromsa med en tvåtaktsmotor?

Publicerad

Fråga: Hej experten! Efter ett halvt liv med många äldre personbilar har jag som 40-plussare helt oförklarligt blivit intresserad av mopeder, både som hobby och dagligt transportmedel. Som en enkel inträdesbiljett har jag köpt en 30 år gammal Piaggio Ciao med variator.

När det går utför känns det avspänt att rulla fram och låta den begränsade motorbromsen reglera farten. Men det har skrivits mycket på sina håll om de möjliga farorna med att motorbromsa med en tvåtaktare på grund av påstådd brist på smörjning. På en äldre bilmotor med förgasare pumpas det ju in bränsle även vid motorbroms. Så hur farligt är det egentligen att motorbromsa nerför en 500-metersbacke med en tvåtakts förgasarmoped? Jag kör på färdigblandad alkylatbensin.

Med vänlig hälsning

/Danne

 

Svar: Eftersom motorn smörjs av oljan i bränslet så står smörjningen i proportion till gaspådraget. Detta brukar ge sig automatiskt – när man gasar mycket och varvtal och belastning stiger så ökar ju mängden olja som kommer in. Kör man på låg gas så minskar varvtal och belastning och då gör det ingenting att mängden olja samtidigt minskar.

Men när man motorbromsar kan ju varvtalet stiga rejält hos motorn utan att den får motsvarande ökning av olja eftersom man då har vridit av gasen. En gammal arbetskamrat till mig låg på Autobahn med en Vespa (Tvåtakt) och upptäckte att om han lade sig i baksuget på lastbilar kunde han nästan vrida av gasen helt och sparade därför bensin. Men efter ett tag så nöp motorn på grund av otillräcklig smörjning.

Av den anledningen bör man vid längre motorbromsningar vrida på gasen lite då och då så att det kommer in mer olja i motorn. Om en 500-metersbacke kan vara för lång för att motorbromsa nerför med en tvåtaktare kan jag inte svara på, men några korta gaspådrag i backen räcker för att tillräckligt med olja kommer in i motorn.

Jim Lundberg

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tutknappen har blivit dödarknapp!

3 kommentarer

rolfjanove: Såg nu att min fråga blivit besvarad. Hittade felet som var så enkelt som att i det nya kontakthölje jag köpt hade tutans och dödarens kontaktbleck kontakt med varandra. Fixade genom att klippa bort...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842