Byta växelstång på fotväxlad Sachs

Byta växelstång på fotväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har en fråga om att byta växelstången på en fotväxlad Sachs utan att klyva motorn. Man lägger mopeden på sidan och låser växelstången med mutter samt en kontramutter och lossar sedan motsols då släpper den från kilen. Sedan byter man stången. Hur stor är risken att stången gängas ut från kilen då stången snurrar motsols? Originalet är ju hopnitad med kilen.

Harry Kjellberg

 

Svar: Växelstången på fotväxlade sachsmotorer har en M6-gänga längst ut där spårmuttern och dennes kontramutter sitter i växelmekanismen. I andra änden, alltså inne i motorn, sitter den T-formade "kilen" med en M5-gänga som dessutom är nitad efter åtdragningen på fabrik.

Om man nu vill byta växelstången så brukar nitningen på insidan ge med sig om man lossar stången som ju har vanlig högergänga (=lossas motsols). Här kan man använda allt från två M6-muttrar som man låser mot varandra till en rörtång om gängorna är slut (trolig anledning till att man byter växelstången).

Om man lägger motorn/mopeden på höger sida och har lite tur så kan nog själva kilen ligga kvar i rätt läge så att en ny växelstång kan skruva ner i kilen. Men kilen har rund profil och kan lätt vrida sig eller förskjutas i sidled så att man inte pricka kilens hål med den nya stången. Alltså får man inte skaka eller luta på motorn när stången är borta.

Men man kan ju alltid prova detta – skulle det misslyckas så får man klyva motorn vilket man normalt gör vid kilbyte. Nu går det ju inte att nita änden av stången inne vid kilen men stången drar åt sig själv vid körning framåt. Fast det är ändå bra att låsa den med Loctite eller liknande.

Eftersom det handlar om oljig växellåda bör man spruta ner bromsrengöring (typ Bräkleen) eller liknande avfettning i axelns hål så att kilen tvättas ren från olja och det skadar inte att använda en oljetolerant gänglåsning för att vara säker på att stången inte ska gänga ur sig.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken bensin vid uppstart

4 kommentarer

haakon: En novis funderingar: Man kanske skulle värma upp oljan FÖRE påfyllningen? Sune.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842