Frågor om Victoria Vicky III

Frågor om Victoria Vicky III

Publicerad

Fråga: Hej!  Jag och min sambo har köpt en Vicky III med en Victoria MS 50 motor på och har några funderingar om denna moppe. Och är de några man ska fråga så är de ju er.
 
1. Vad ska de vara för kedja till själva drivningen (mellan drevet på motorn och drevet på bakhjulet) och finns de att köpa modellanpassade kedjor till dessa mopeder någonstans? När vi köpte mopeden så fanns inte den kedjan med tyvärr.

2. I vilka färger fanns Vicky III? Finns de några färgkoder för att få fram samma originalkulör?
På vår moped är Vicky kåporna på tanken ljusblå och resten av mopeden är blå-grön.
Ränderna är fortfarande kvar på mopeden så vi tror att de är originalfärg men vi vet inte säkert.

Tack på förhand // Vickan & Basse

Svar: Hej Vickan och Basse! Grattis till mopedköpet. Vicky III är en stilfull moped som dessutom är både trevlig för ögat och att köra.

1. Vicky III ska ha 415 kedja (1/2 x3/16). Du kan välja mellan 415 S som är tunnare eller den något grövre 415 H-kedjan. Antal rullar som anges i modellens tekniska data är 112 rullar. Denna längd får man själv kapa till.

2. Vicky III fanns enbart bara i en blå lackering. Nedan kan du se en bild på en Vicky III i originallack. Den kan hjälpa er att reda ut vilken kulör som är rätt. men det låter som att Vickykåporna är omlackerade. Om mopeden i övrigt är i gott skick kan ni prova att försiktigt rengöra med thinner eller våtslipa. Inget av dessa alternativ garanterar att originallack klarar sig oskadad.  Ibland löses även originallacken upp av thinnertvätt, men det gäller som sagt att gå varsamt fram.

Tyvärr har jag inte färgkoden för Vickyns blåa färg. Kanske någon av våra läsare har koden?

Josefine Amdersson

Vicky III i originalskick. Bild från reportage i Classic Motor 2018.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken bensin vid uppstart

4 kommentarer

haakon: En novis funderingar: Man kanske skulle värma upp oljan FÖRE påfyllningen? Sune.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842