Bromsarm till Compact med Leleunav

Bromsarm till Compact med Leleunav

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Crescent Compact 1252 som jag håller på att ställa i ordning. Nu har jag ett problem med frambromsen som förbryllar mig. Bromsarmen som ska sitta på excentern saknades och jag tvungen att beställa en ny men den införskaffade NOS-delen passar inte. Excentern verkar vara original, motsvarande originalnummer 23760-9, och utrustad med en liten fyrkantstapp med ett M6-hål som tittar ut igenom bromsskölden. Den nya bromsarmen har ett åttakantigt, stjärnformat hål. Originalnummer på den nya bromsarmen är 23762-15 enligt leverantörens hemsida. Vad är det som inte stämmer?

Moppen ifråga har Leleu-nav som är 100mm i diameter.

Med vänliga hälsningar Magnus

Svar: Hej Magnus! Det stämmer att excentern är fyrkantig och bromsarmen har stjärnformad infästning. På så sätt kan man alltid få en bra vinkel på bromsarmen oberoende av excenterns fyrkantsfäste.

Däremot är bromsarm med reservdelnummer 23762-15 avsett för modell 1272 (SM50) och 1293 (E-type) med 120 mm Leleunav.

Bromsarm med reservdelsnummer 23760-15 passar modellerna 1237, 1239, 1240, 1248, 1252, 1256 och 1279 med 100 mm Leleunav.

Bromsarmen du har passar excentern på Compactens Leleunav men skiljer sig något i utformningen i övrigt. Om du inte är noga med att det ska vara 100 % original så kommer bromsarmen att passa navet, men kontrollera så att bromsvajern löper rakt och inte får en brytning mellan sköldens yttervajerfäste och bromsarmen.

Bild ovan är på Leleu framnav 100 mm på Compact 1252.

Josefine Andersson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken bensin vid uppstart

4 kommentarer

haakon: En novis funderingar: Man kanske skulle värma upp oljan FÖRE påfyllningen? Sune.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842