Svårstartad Autoped

Svårstartad Autoped

Publicerad

Fråga: Hej. Har en Autoped som väl igång går mycket bra. Problemet är att den är väldigt svårstartad, man får trampa omkring 75 – 100 meter innan den startar, ibland får jag inte igång den alls. Nu senast när den inte startade provade jag med startgas direkt i tändstiftshålet och då startade den nästan direkt.

Kan problemet vara bränslet? Jag använder 95-oktan med 4 procents oljeinblandning. Tänkte prova 98-oktan och minska oljeinblandingen till 3 procent om det då kan bli lite mer lättantändligt. Gamla fotogentraktorer startades ju förr på bensin för att sedan växlas över till fotogen.

Hälsningar

Egon

 

Svar: Om motorn fungerar som den ska spelar bränslet ingen roll. En gammal Autoped ska fungera på alla förekommande bensinkvaliteter/fabrikat. 98-oktanig bensin är snarare mer svårantändlig då den har additiv som gör den mindre känslig för sekundärtändning – alltså spikning.

Det kan vara bränsletillförseln som är problemet på din Autoped. Börja då med att lossa bensinslangen och öppna bensinkranen. Bensinen ska rinna obehindrat och minst med en deciliter/30 sekunder. I vissa förgasare sitter det dessutom ett litet filter innanför nippeln som slangen sitter på och det kan snart bli tilltäppt.

Men startproblemen kan även bero på dålig gnista. Att motorn startar, men först efter en stunds trampande, kan bero på att motorn värms upp av kompressionsvärmen och då blir bränsleblandningen mer lättantändlig så att även en klen gnista kan tända bränslet. Testa detta genom att värma upp topplocket med en varmluftspistol när motorn är kall. Om den startar lätt efter denna uppvärmning är det troligtvis dålig gnista som är orsaken.

Gnistans styrka kan bero på flera saker. Brytaravståndet är en viktig detalj. Testa med att justera avståndet någon tiondels millimeter upp eller ned och se vad som händer. Efter justering måste förtändningen kollas/justeras vilket man gör genom att vrida tändplattan med- eller motsols. Autopeden ska ha 0,40 – 0,50 mm i brytaravstånd och en förtändning på 2 – 2,5 mm.

Felet kan även orsakas av defekt kondensator eller tändspole och då får man testa dessa eller byta ut dem.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken bensin vid uppstart

4 kommentarer

haakon: En novis funderingar: Man kanske skulle värma upp oljan FÖRE påfyllningen? Sune.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842