Batteri till Forshaga Shopper

Fråga: Har lite Elfrågor till min Forshaga Shopper 1978. Jag har en Shopper med snörstart, det finns ett utrymme för batteri men det finns inget. Ska man ha ett batteri och i så fall vilket?

Spelar det någon roll om man sätter i en strålkastare med mindre watt-tal? Eller blir det överspänning?

Axel

 

Svar: Det finns Shopper med elstart och dessa måste ju ha ett batteri till startmotorn. Men har den snörstart så tror jag inte att den ska ha något batteri – om det inte är så att batteriet ska försörja blinkers, torkarmotor och en eventuell elektrisk tuta (likström). Jag har tyvärr inga uppgifter om hur Shopperns elsystem sett ut år för år.Senare modeller med elstarten hade i alla fall 12-voltssystem. I reservdelskatalogen finns två batterier – ett 6-volts och ett 12-volts – det senare för elstart. Tyvärr så finns inga uppgifter på batteriets kapacitet (Ah) i katalogen.

Elstarten har dock visat sig krångla när den fått några år på nacken och det kan ju vara så att någon byggt om din Shopper till den mer pålitliga dragstarten. Men om den inte hade ett batteri från början så saknas likriktare och laddningsregulator som då krävs för att omvandla den varierande växelspänningen från motorn till en reglerad likström för att ladda batteriet utan att detta tar skada.

Om du har den ”klassiska” varianten av elsystem som vara vanlig på mopeder från 1950-talet upp till 1980-talet så är det en belysningsspole (gul kabel) som levererar en växelström vars spänning varierar med varvtalet. För att lamporna ska lysa som de ska har man då gjort så att man tillverkat spolen så att den ger en viss toppspänning vid en viss belastning (watt). Senare modeller med 12-voltssystem hade en 35 wattslampa i framlyset

Om spolen ger 17 watt så ska man ansluta lampor med samma effekt och då är det en 15-wattslampa i framlyset och en 2-wattslampa i baklyset (15+2=17). Med den belastningen ger spolen inte med än drygt 6 volt när motorn varvar maximalt.

Men om spolen får en lägre belastning kommer toppspänningen att öka. Om man kör utan baklampa kommer man att märka att framlyset har blivit lite starkare och då får lampan i framlyset en kortare livslängd.

Tar man det andra scenariot – att man kör utan framlampa – så kommer baklampan att brinna upp efter några sekunder. Där kommer spänningen att ta ett rejält skutt uppåt eftersom den starka framlampan inte drar ner spänningen. Om man monterar lampor som sammanlagt har lägre effekt än vad belysningsspolen ger så kommer toppspänningen att bli högre och lamporna kommer att få en kortare livslängd.

Det finns regulatorer till mopeder som håller ner spänningen oavsett om man har svaga eller normalstarka lampor. Dessa kan dock inte höja effekten så att man kan använda starkare lampor eftersom det är spolen som begränsar maxeffekten. Men med en regulator kan man använda svaga lampor utan att det uppstår en överspänning.

Jim Lundberg

Batteri till Forshaga Shopper
Elsystem från moped med sachsmotor från 1970-talet. Här är det 6 volt växelström som gäller. Bak- och bromsljuslamporna har även fått separata matningar från tändsystemet.
Rulla till toppen