Bränna elpump? UPPDATERAD

Bränna elpump? UPPDATERAD

Publicerad

Fråga: Jag har bytt bränslepumpen på en VW Jetta 1990 och var tvungen att plocka ner hela paketet med "plastlådan" för att kunna lossa sönderrostade skruvar till pumpen. Nu undrar jag om man kan köra igång utan att fylla plastboxen med bensin då jag bränt en elektrisk bensinpump vid soppatorsk på en Volvo med pumpen i tanken.

Alltså undrar jag över skaderisken då behållaren nu är tom på bensin och pumpen kommer suga luft tills lådan är fylld. Hoppas Ni/Någon kan tipsa o m vad som är lämpligt. Tacksam för tips.

Vänligen Peter

Svar: Hej Peter. Det är ingen fara att köra pumpen några sekunder utan bränsle. Har du monterar pumpen i plastlådan, eller snarare hållaren för pumpen, och sänkt ner den i tanken kommer den snart att fyllas av bensin och faran för att bränna den minskar rejält.

Lycka till

Robert Gustavsson

UPPDATERAD

Hej. Den typen av bensinpump som jag har, är monterad i "burk" (se bild nedan). Jag tror det är en volym på 2-3 dl som ska fyllas och är orolig det tar för lång tid för att vara hälsosamt för pumpen. Är lite orolig att göra fel och undrar om det bara är att montera prylarna, slå på tändningen och sedan slå av tändningen om pumpen inte "tystnar" relativt snabbt. Och sedan hålla på tills den är fylld? Lite knäpp beskrivning men så funderar jag. Har pratat med en VW-verkstad men där var det ingen som visste.

Peter

Okej - den sitter utanför tanken på en Jetta - man lär sig hela tiden nya saker. Ett sätt är att göra som Camaro88 föreslår i kommentarsfältet, att förfylla pumpen om du är osäker. Jag skulle inte vara rädd för att köra pumpen uppemot 20 sekunder utan bensin. Hinner pumpen inte få fram bensin på den tiden skulle jag misstänka andra orsaker än just pumpen.
mvh
Robert Gustavsson/Classic Motor

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blomqvist kör Safarirallyt

1 kommentar

alamo: Jag följde det lilla han körde vid årets upplaga av midnattssolsrallyt. Herre jäklar vad han fortfarande kan göra med pedaler och ratt,, ståpäls av guds nåde.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842