Puch Nevada som dör på fullgas med fast munstycke

Fråga: Skrev tidigare till dig Jim gällande fast munstycke i originalstorlek till min Puch Nevada med Puch V3-motorn. Har nog provat det mesta, det vill säga bytt avgassystem, luftfilter, bytt förgasare etc. Det skumma är att den fortfarande dör på toppen vid fullgas och med fast munstycke 54. Med ställbart munstycke nästintill fullt utskruvat går den kalas.

Vilket munstycke man än har så går den också väldigt bra på tomgång. Jämt och fint, svarar fint på gas och startar lätt, men dör på toppen. Packboxarna är nya och kompressionen bra. Vill inte köra med ställbart munstycke utan fast i ”normal” storlek. Eller får jag acceptera det hela och köra på munstycke över 60?

Kan det ha något med tändningen att göra? Den tycks stå som det ska och tändningsdelarna är nya. Nålläge? Jobbar väl i och för sig upp till mellanregistret. Nån tanke vart jag ska felsöka? Mekat en hel del med inte varit med om detta tidigare och vet inte hur jag ska felsöka vidare.

Ha en fortsatt bra dag!

Monarken

 

Svar: Nu har du ju bytt i stort sett allt som kan påverka motorns gång utan att få bort problemet. Motorn på Nevada är ju Puch klassiska V3-motor med fläktkylning som suttit på Dakota och Florida sedan sent 60-tal och Nevadamotorn borde då ha en 12 mm Bingförgasare med ett huvudmunstycke av storlek 50 som Dakota och Florida har. Det är alltså förgasaren med flottören på sidan av förgasarhuset.

Vet inte om vi tagit upp detta i tidigare frågan om din Nevada men rinner bränslet från bensintanken som det ska? När du bytt förgasare – har det även varit en annan flottör då? Ett dåligt flöde från tanken kan (hjälpligt) kompenseras med choke eller ett större munstycke och en felaktig flottör kan ge för låg flottörhusnivå som även den kan kompenseras med större munstycke.

Trottelnålen arbetar som du säger på mellanregistret, men det är ju bara att testa om en ändring av nålens läge gör saker till det bättre. Beroende på hur det ställbara munstyckets status så låter det märkligt att det måste skruvas ut nästan helt för att mopeden ska gå bra. Normalt borde motorn fyrtakta våldsamt vid en sådan manöver.

Jim Lundberg

Rulla till toppen