Växelproblem på flakmoped med sachsmotor

Växelproblem på flakmoped med sachsmotor

Publicerad

Fråga: Hej... Nu har jag stött på patrull som det heter... Jag och en polare har byt tändspole på min Crescent 1189 med Sachs 50/3 LS och när vi skall sätta tillbaka fläktkåpan så blev det problem med att få tillbaka växelgaffeln i muttern för växelstången. Till slut gick det men en del av växeltappslagret (nr 14) gick sönder (höger hål är nu halv) och nu får jag inte in 2:ans och 3:ans växel för att det kärvar.

Fråga nummer ett: Hur F-N får man lättast bort växeltappslagret och återmonterar växeltappslagret utan att förstöra någonting och vad kan ha hänt för att det kärvar? Har sökt efter instruktionsvideos men hittar ingenting...

Mvh Putte

Ps: Jag är smed och inte mekaniker ;)

 

Svar: Det kan ibland vara lite trixigt att få in hästskon (nr 10) i spårmuttern (ej i bild) men det brukar inte vara något större problem – man får lirka lite. Min teori är att den t-formade kilen i växelstångens andra ände inte legat inne i ett drev (= växel ilagd) utan mot kanten av detsamma när ni drog åt skruvarna till växeltappslagret (nr 14). När ni sedan drog åt skruvarna tog det stopp mot växelstången och då bröts ena skruvörat av från växeltappslagret (skört gjutgods).

En motor med denna typ av växellåda kräver att dreven roterar (=motor igång) för att en växel ska hoppa i. Om inte dreven råkar ligga exakt så att kilen kan glida in i drevens urtag. Att det kärvar efter detta kan bero på att växelsången kan ha krökt sig.

Ta bort växelmekanismen så att växelstången är fri och dra sedan stången utåt/inåt till sina ändlägen (ettan, respektive trean). Man måste då vrida runt motorn – antingen med svänghjulet eller med kedjedrevet för att få i samtliga växlar. Stången ska löpa lätt utan något motstånd om den är rak. Är den stukad får man försöka rikta den på plats. Gängar man ut den ur kilen inne i motorn är det ingen lek att gänga tillbaka den då kilen ligger lös i axeln.

Tänk på att hitta böjens centrum på stången – lägg en linjal längs med stången och ha en lampa bakom. Risken är annars att man böjer tillbaka stången på ett annat ställe så att den lite överdrivet får en "z-form" och då kommer det att gå ändå tyngre.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken bensin vid uppstart

4 kommentarer

haakon: En novis funderingar: Man kanske skulle värma upp oljan FÖRE påfyllningen? Sune.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842