För stor förgasare på Monark Monarped från 1956?

Fråga: Hej! Har en Monarped 1956 med ILO Piano 2-vxl hand. Min gamla förgasare (kom inte ihåg vad den hette) men beteckningen var 8,1 eller nåt. Den var tydligen skadad eller sliten så den flödade hela tiden. (Enligt en mekaniker med stor erfarenhet av just denna motor. Så jag köpte en ny, nämligen denna

Oj, vilken styrka mopeden fick, men det finns ett problem, och det är det att jag inte kan ge fullgas, för när jag gör det, så ”säckar” den. Jag kan ge ungefär 80% gas. En annan sak är att jag aldrig behöver använda choken. Enligt min konsulterade mekaniker beror det på att förgasaren jag köpte var en trimförgasare och nu får motorn för mycket bensin. Enligt honom MÅSTE jag borra upp insuget för att råda bot på det. Det innebär också att jag trimmar den.

Men jag undrar om det inte går att ändra på munstyckena istället? Visst skulle jag vilja ha den viktkompenserad eftersom jag väger en bra bit över 100kg, men ändå… Att borra upp gör man tydligen inte själv. Vad tror Jim om det hela?

Daniel

 

Svar: Om vi börjar med den juridiska biten av mopedtrimning så innebär varje ändring av mopeden som leder till att den får en högre toppfart att den är trimmad och därmed är den motorcykel, inte moped, i lagens ögon. Hur man gjort för att öka toppfarten är mindre intressant. Man kan ändra utväxlingen (”dreva”) eller öka motoreffekten – eller bägge.

Din moped ska i originalutförande ha en förgasare som heter Pallas P8 som har en borrning på 8 mm, eller Encarwi A 59 (okänd borrning). Det är de förgasare som din motor är typgodkänd med. I och med att du monterat en 15 mm-förgasare så är motorn redan trimmad i juridisk mening då den nya förgasaren är nästan dubbelt så stor som originalförgasarna.

Att den inte går på full gas beror nog snarare på att den får för lite bensin (i förhållande till luft) på full gas. Förutsatt att den inte fyrtaktar på full gas (”bluddrar”, blåryker) så ska du nog testa med ett större huvudmunstycke då det är detta som arbetar på full gas. Testa med att choka lite på full gas – går den bättre då är munstycket för litet. Tänk på att den måste ha ett luftfilter – inte bara för att rena luften utan för att få rätt ”motstånd” på luftflödet.

Man behöver inte borra upp insuget i cylindern bara för att man monterat en större förgasare. Däremot så får man ut maximal effekt om insuget inte är ”flaskhalsen” utan lika stort, eller större, än förgasaren. Men det fungerar med att ha en större förgasare än insuget. Ett praktiskt exempel på detta är Puch (Florida, Dakota med flera) som har en 12 mm förgasare mot ett insug på 6,85 mm.

En sak till – går man på marknader så hittar man nästan bara sönderborrade cylindrar. Det nytillverkas visserligen cylindrar till äldre mopeder men det är ofta trimcylindrar. Att borra upp en originalcylinder är ett ”bra” sätt att sänka värdet på mopeden eftersom orörda cylindrar blir mer och mer ovanligt. Vill man trimma är det bättre att köpa en färdig trimcylinder och låta originalet vara orört.

Jim Lundberg

Rulla till toppen