För stor förgasare på Monark Monarped från 1956?

För stor förgasare på Monark Monarped från 1956?

Publicerad

Fråga: Hej! Har en Monarped 1956 med ILO Piano 2-vxl hand. Min gamla förgasare (kom inte ihåg vad den hette) men beteckningen var 8,1 eller nåt. Den var tydligen skadad eller sliten så den flödade hela tiden. (Enligt en mekaniker med stor erfarenhet av just denna motor. Så jag köpte en ny, nämligen denna

Oj, vilken styrka mopeden fick, men det finns ett problem, och det är det att jag inte kan ge fullgas, för när jag gör det, så "säckar" den. Jag kan ge ungefär 80% gas. En annan sak är att jag aldrig behöver använda choken. Enligt min konsulterade mekaniker beror det på att förgasaren jag köpte var en trimförgasare och nu får motorn för mycket bensin. Enligt honom MÅSTE jag borra upp insuget för att råda bot på det. Det innebär också att jag trimmar den.

Men jag undrar om det inte går att ändra på munstyckena istället? Visst skulle jag vilja ha den viktkompenserad eftersom jag väger en bra bit över 100kg, men ändå... Att borra upp gör man tydligen inte själv. Vad tror Jim om det hela?

Daniel

 

Svar: Om vi börjar med den juridiska biten av mopedtrimning så innebär varje ändring av mopeden som leder till att den får en högre toppfart att den är trimmad och därmed är den motorcykel, inte moped, i lagens ögon. Hur man gjort för att öka toppfarten är mindre intressant. Man kan ändra utväxlingen ("dreva") eller öka motoreffekten – eller bägge.

Din moped ska i originalutförande ha en förgasare som heter Pallas P8 som har en borrning på 8 mm, eller Encarwi A 59 (okänd borrning). Det är de förgasare som din motor är typgodkänd med. I och med att du monterat en 15 mm-förgasare så är motorn redan trimmad i juridisk mening då den nya förgasaren är nästan dubbelt så stor som originalförgasarna.

Att den inte går på full gas beror nog snarare på att den får för lite bensin (i förhållande till luft) på full gas. Förutsatt att den inte fyrtaktar på full gas ("bluddrar", blåryker) så ska du nog testa med ett större huvudmunstycke då det är detta som arbetar på full gas. Testa med att choka lite på full gas – går den bättre då är munstycket för litet. Tänk på att den måste ha ett luftfilter – inte bara för att rena luften utan för att få rätt "motstånd" på luftflödet.

Man behöver inte borra upp insuget i cylindern bara för att man monterat en större förgasare. Däremot så får man ut maximal effekt om insuget inte är "flaskhalsen" utan lika stort, eller större, än förgasaren. Men det fungerar med att ha en större förgasare än insuget. Ett praktiskt exempel på detta är Puch (Florida, Dakota med flera) som har en 12 mm förgasare mot ett insug på 6,85 mm.

En sak till – går man på marknader så hittar man nästan bara sönderborrade cylindrar. Det nytillverkas visserligen cylindrar till äldre mopeder men det är ofta trimcylindrar. Att borra upp en originalcylinder är ett "bra" sätt att sänka värdet på mopeden eftersom orörda cylindrar blir mer och mer ovanligt. Vill man trimma är det bättre att köpa en färdig trimcylinder och låta originalet vara orört.

Jim Lundberg

On
Off

17 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blomqvist kör Safarirallyt

1 kommentar

alamo: Jag följde det lilla han körde vid årets upplaga av midnattssolsrallyt. Herre jäklar vad han fortfarande kan göra med pedaler och ratt,, ståpäls av guds nåde.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842