Växel- och stötdämparproblem på Victoria MS 51

Fråga: Jag har precis köpt en Victoria Vicky IV med MS51 långmotorn. Motorn går att starta och går som ett skott, men med ett problem: Att den inte går ur 1:ans växel. Det kvittar hur man justerar vajern, för det går ej att hitta varken 2:an eller friläge. Växelarmen uppe på motorn rör sig som den ska, så långt kan jag se, men den växlar ändå inte. Den har tydligen stått en 20-30 år i varmgarage, men ska ha funkat innan dess, så jag undrar om det verkligen är så att det bara kan ha med att den har stått så länge att göra, och vad man kan göra åt det.

Sen tänkte jag bara om ni har något tips på hur/om man kan dela på bakstötdämparna på den mopeden, den ena sitter fast och vägrar röra sig nämligen.

Sen till sist tänkte jag även fråga om ni har något tips på var man kan hitta bromssköldar till naven på dessa mopeder, Victorias egna gjutna aluminiumnav. Fästet till bromsvajern är sprucket både bak och fram på min nämligen.

Med vänlig hälsning

Erik Blomgren

 

Svar: Om växelarmen ovanpå motorn rör sig utan att det går i en annan växel eller friläge låter lite märkligt. Om den vore stum och ettan inte går att få ur vore mer lättförståeligt. Motorn har ju en dragkilslåda med kulor som tvingas ut mot respektive drev vid växling och den har en växelgaffel med två släpskor som påverkar en ring vilken drar kilen fram och tillbaka.

Konstruktionen är robust, men om skruven som sitter i växelaxeln har lossnat kan delarna ha hoppat isär. Tyvärr så hör man ibland ”den fungerade sist jag provkörde den” utan att så är fallet. Jag har svårt att tänka mig att en växellåda slutar fungera bara för att den stått still då den i detta fall inte är stum utan delarna verkar ju kunna röra sig.

När det gäller stötdämparna så tar man isär dem genom att lossa en insexskruv som sitter gömd i dämparnas undersida. För att komma åt denna skruv måste gummibussningen i stötdämparfästet först pressas ut. När skruven är lossad kan man ta isär dämparen, men om den är stum måste man nog ge den lite ”massage” med gummiklubban först och då i längdriktningen. I nya boken ”Stora renoveringsboken” finns en reparationsanvisning för Victorias stötdämpare till Luxusmodellerna med flera.

När det gäller bromsskölden så vet jag inte om den innehåller magnesium som gör den svår att löda eller svetsa. Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de kan ha en bromssköld.

Jim Lundberg

Växel- och stötdämparproblem på Victoria MS 51
Victoriastötdämparna har en dold insexskruv i botten som kräver en insexnyckel. Men först måste gummibussningen pressas ut.
Rulla till toppen