Växel- och stötdämparproblem på Victoria MS 51

Växelmekanism i Victoria MS 51.

Växel- och stötdämparproblem på Victoria MS 51

Publicerad

Fråga: Jag har precis köpt en Victoria Vicky IV med MS51 långmotorn. Motorn går att starta och går som ett skott, men med ett problem: Att den inte går ur 1:ans växel. Det kvittar hur man justerar vajern, för det går ej att hitta varken 2:an eller friläge. Växelarmen uppe på motorn rör sig som den ska, så långt kan jag se, men den växlar ändå inte. Den har tydligen stått en 20-30 år i varmgarage, men ska ha funkat innan dess, så jag undrar om det verkligen är så att det bara kan ha med att den har stått så länge att göra, och vad man kan göra åt det.

Sen tänkte jag bara om ni har något tips på hur/om man kan dela på bakstötdämparna på den mopeden, den ena sitter fast och vägrar röra sig nämligen.

Sen till sist tänkte jag även fråga om ni har något tips på var man kan hitta bromssköldar till naven på dessa mopeder, Victorias egna gjutna aluminiumnav. Fästet till bromsvajern är sprucket både bak och fram på min nämligen.

Med vänlig hälsning

Erik Blomgren

 

Svar: Om växelarmen ovanpå motorn rör sig utan att det går i en annan växel eller friläge låter lite märkligt. Om den vore stum och ettan inte går att få ur vore mer lättförståeligt. Motorn har ju en dragkilslåda med kulor som tvingas ut mot respektive drev vid växling och den har en växelgaffel med två släpskor som påverkar en ring vilken drar kilen fram och tillbaka.

Konstruktionen är robust, men om skruven som sitter i växelaxeln har lossnat kan delarna ha hoppat isär. Tyvärr så hör man ibland "den fungerade sist jag provkörde den" utan att så är fallet. Jag har svårt att tänka mig att en växellåda slutar fungera bara för att den stått still då den i detta fall inte är stum utan delarna verkar ju kunna röra sig.

När det gäller stötdämparna så tar man isär dem genom att lossa en insexskruv som sitter gömd i dämparnas undersida. För att komma åt denna skruv måste gummibussningen i stötdämparfästet först pressas ut. När skruven är lossad kan man ta isär dämparen, men om den är stum måste man nog ge den lite "massage" med gummiklubban först och då i längdriktningen. I nya boken "Stora renoveringsboken" finns en reparationsanvisning för Victorias stötdämpare till Luxusmodellerna med flera.

När det gäller bromsskölden så vet jag inte om den innehåller magnesium som gör den svår att löda eller svetsa. Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de kan ha en bromssköld.

Jim Lundberg

Victoriastötdämparna har en dold insexskruv i botten som kräver en insexnyckel. Men först måste gummibussningen pressas ut.

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken bensin vid uppstart

4 kommentarer

haakon: En novis funderingar: Man kanske skulle värma upp oljan FÖRE påfyllningen? Sune.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842