Hur fungerar ett laddningsrelä?

Hur fungerar ett laddningsrelä?

Publicerad

Fråga: Någon som vet hur laddningsreläet ska fungera och hur man justerar det? Det gäller en BMW R35 1948, generatorn är en Bosch.

Johnny

Svar: Laddningsregulatorn eller laddningsreläet till en traditionell likströmsregulator har tre funktioner: spänningsreglering, överströmsreglering och backströmsreglering.

Spänningsreglering sköts av reglerkontakter med mycket hög frekvens (det är inte ovanligt att de öppnar och sluter 50-100 gånger per sekund) - som styr magnetiseringen så att generatorns utgångsspänning blir cirka 7,12 volt i ett sexvoltssystem, eller cirka 14,25 volt i ett tolvvoltssystem.

Eftersom en likströmsgenerator inte har någon naturlig strömgräns behövs även ett strömrelä som bryter laddningsströmmen om den stiger för högt.

En likströmsgenerator som är fast ansluten till ett batteri laddar ur batteriet mycket fort. Därför har man även ett backströmsrelä som bryter kontakten om generatorn står stilla.

Dessa funktioner är sammanbyggda i ett elektromekaniskt "relä". För att justera laddningsspänning och strömgräns måste du öppna upp reläet. Själva justeringen görs oftast genom att metallblecken som kontakterna sitter böjs en aning. Här gäller det att mäta, böja och mäta igen. Tänk på att en del reläer kräver att du monterar tillbaka metallhöljet för att ger rätt värde när du mäter.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nyrenoverad Sachsmotor som vägrar starta

12 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Donald: Hittills har vi enbart diskuterat tändsystemet med avseende på timing. Samt att du i din fråga nämner att den får bensin. Det finns i huvudsak 3 egentlige 4 saker som krävs för...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206