Hur fungerar ett laddningsrelä?

Fråga: Någon som vet hur laddningsreläet ska fungera och hur man justerar det? Det gäller en BMW R35 1948, generatorn är en Bosch.

Johnny

Svar: Laddningsregulatorn eller laddningsreläet till en traditionell likströmsregulator har tre funktioner: spänningsreglering, överströmsreglering och backströmsreglering.

Spänningsreglering sköts av reglerkontakter med mycket hög frekvens (det är inte ovanligt att de öppnar och sluter 50-100 gånger per sekund) – som styr magnetiseringen så att generatorns utgångsspänning blir cirka 7,12 volt i ett sexvoltssystem, eller cirka 14,25 volt i ett tolvvoltssystem.

Eftersom en likströmsgenerator inte har någon naturlig strömgräns behövs även ett strömrelä som bryter laddningsströmmen om den stiger för högt.

En likströmsgenerator som är fast ansluten till ett batteri laddar ur batteriet mycket fort. Därför har man även ett backströmsrelä som bryter kontakten om generatorn står stilla.

Dessa funktioner är sammanbyggda i ett elektromekaniskt ”relä”. För att justera laddningsspänning och strömgräns måste du öppna upp reläet. Själva justeringen görs oftast genom att metallblecken som kontakterna sitter böjs en aning. Här gäller det att mäta, böja och mäta igen. Tänk på att en del reläer kräver att du monterar tillbaka metallhöljet för att ger rätt värde när du mäter.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen