Problem med Sachs mopedmotor

Problem med Sachs mopedmotor

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har för ett par år sedan fått ärva en Crescent Raketare med Sachsmotor från svärfar. Den har alltid startat på första kicken och gått väldigt fint, men i år vill den inte vara med när den blivit varm. Har antagit att det varit fel på tändningen, men har samma resultat efter byte av kondensator och tändspole. Brytaravstånd och abriss har justerats efter att ha läst Stora tvåtaktsboken noggrant. Förgasaren har rengjorts.

När den väl blir varm och stannar har jag fortfarande gnista och efter att man försökt kicka igång den ett par gånger kommer det bensin från undersidan av motorn. Vad är nästa steg att göra?

Svar: Hej. Först och främst, vad fint att du fått ärva svärfars gamla Raket. Det finns två saker du bör testa att göra.

Att stiftet ger gnista utanför motorn är ingen garanti för att den gör det under kompressionstryck, där det krävs 10 gånger så hög spänning för gnistan att förflytta sig samma sträcka som i luften. Du kan testa gnistan genom att ta ett friskt tändsift och klippa av sidoelektroden. Då får du ett gnistgap på ca 5 mm vilket tändningen ska klara att ge gnista på i fria luften. Testa när motorn är varmkörd. Om du inte får gnista är det något fel på tändningen i alla fall. Alla tändspolar och kondensatorer är tyvärr inte så välfungerande som man kan önska fastän de är nya. Kontrollera även att kondensatorn får kontakt runtom med tändplattan.

Att bränsle rinner från undersidan av motorn betyder att förgasaren flödar över på grund av att flottören låser sig i ett läge. Om flottören låser sig under färd kan motorn stanna för att sedan bli svårstartad. I så fall borde det droppa bensin redan vid motorstoppet, men det kan däremot ta ett tag innan man märker av det. Kontrollera flottören är tät. Inget skvalpande ljud ska höras om du skakar den. Flottören ska också kunna röra sig fritt upp och ned för att ange bensinmängd och behöver därför bottna flottörhusets nålsäte. Om det är ärgat i nålsätet (vilket är mycket vanligt) kan man ta en liten borr som passar hålet och snurra den försiktigt med fingrarna för att lossa smutsen i botten. Blås sedan rent. Prova med detta även om det ser rent ut med blotta ögat.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blomqvist kör Safarirallyt

1 kommentar

alamo: Jag följde det lilla han körde vid årets upplaga av midnattssolsrallyt. Herre jäklar vad han fortfarande kan göra med pedaler och ratt,, ståpäls av guds nåde.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842