Läckande förgasare på Svartqvarna

Flottörnålens spets (inringad) kan vara sliten eller smutsig vilket leder till att den inte tätar.

Läckande förgasare på Svartqvarna

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en svartqvarna mod 24 från 1946 som läcker bensin ur förgasarmunstycket som man öppnar och stänger spjället med. Vad är felet?

Jonas B Person

 

Svar: Nu är jag inte riktigt med på terminologin, men jag tror du det handlar om att det tränger upp bensin ur nålmunstycket under trotteln. I vilket fall som helst så låter det som att det är flottören som inte stänger som den ska.

Ibland är det så enkelt att det hamnat skräp på sätet i flottörhuslocket där nålens spets ska täta mot. Då räcker det med att blåsa rent locket med tryckluft eller att man petar lite i hålet med en tandpetare (undvik hårda saker som ståltråd vilka kan skada sätet så att det uppstår läckage).

Det kan även bero på att nålens spets är sliten och då kan man rädda nålen genom att sätta den i en borrmaskin och forma om spetsen med ett bryne eller en finhuggen fil. Efter detta ska nålen slipas in mot sätet i locket. Då doppar man nålspetsen i fin ventilslippasta eller Autosol och sticker in den i sitt hål i locket.

Sedan vrider man nålen fram och tillbaka samtidigt som man trycker den in i hålet. När man slipat färdigt måste man rengöra noga så att slipmedlet inte kommer in i motorn.

Jim Lundberg

Man kan slipa in nål och säte med vanlig Autosol. Först har man en liten klick på nålspetsen...

...sedan trycker man nålen mot sätet i locket och vrider fram och tillbaka med fingrarna. Använd inte en borrmaskin!

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blomqvist kör Safarirallyt

1 kommentar

alamo: Jag följde det lilla han körde vid årets upplaga av midnattssolsrallyt. Herre jäklar vad han fortfarande kan göra med pedaler och ratt,, ståpäls av guds nåde.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842