ILO Piano som rusar efter topplocksdemontering

ILO Piano som rusar efter topplocksdemontering

Publicerad

Fråga: Jag har en Monarped med ILO Piano 2-växlad motor. Handväxel och pedaler. -56:a eller snarare en 57:a. Motorn vibrerade så mot ramen så jag bytte eller gjorde en egen vibrationsupphängning till motorn fram. Den sitter då på topplocket, vilket jag var tvungen att demontera för att göra nytt. Nu när jag startar moppen så är den först litet svårstartad.

Den har alltid startat på första knycket, men nu startar den efter 8-10 pedaltramp. Sedan varvar den alldeles för mycket. Så mycket att det är svårt att växla. Efter monteringen så rusar motorn hela tiden. Den rusar så jag knappt kan växla fast jag trycker in kopplingen. Har kollat gasvajern och det är ok.

Något måste ha gått snett när jag monterade på toppen igen. Kan det vara att topplocket mot cylindern inte håller tätt? För jag har inte rört någonting annat än skruvat av toppen och satt dit den igen.

Egentligen skall väl toppen dras med momentnyckel, men jag tror nog att jag har känsla för rätt dragning. Anmärkas kan, att två av de fyra skruvarna som håller toppen är ganska trögskruvade. Och hur går det till om jag nu skulle skaffa mig en momentnyckel och vissa skruvar är tröga? Blir inte åtdragningsmomentet påverkat av de "dåliga skruvarna"? Frågor, frågor...

//Daniel

 

Svar: Om motorn rusar beror det antingen på att trotteln/gasvajern inte går tillbaka helt – eller så drar motorn i sig tjuvluft. Trotteln är ju lätt att kolla – ibland får man använda en liten spegel för att se om den går ner i botten när man vridit av gasen.

Om topplockspackningen skulle läcka brukar det fräsa och knattra ljudligt från motorn. Är läckaget måttligt kan man känna det om man vänder ovansidan av handen mot delningen mellan topp och cylinder och gör så varvet runt. Då brukar man känna om det blåser och puffar från topplockspackningen.

Men en läckande topplockspackning brukar inte leda till att motorn rusar upp i varv. Däremot kan den bli svårstartad och sedan svag när man kör – allt beroende på hur mycket det läcker. En fundering som dök upp är om cylindern har rört sig lite under arbetet med topplocket så att cylinderfotspackningen har gått av. I så fall drar motorn tjuvluft och varvtalet ökar.

När man dra åt skruvar och muttrar med momentnycklar är det ju den roterande kraften som nyckeln mäter och om gängorna går trögt blir inte förbandet åtdraget så hårt som det är tänkt. Jag har varit med om att momentnyckeln har löst ut innan skruvskallen ens fått kontakt med godset (=noll förspänning) på grund av rostiga gängor. Praxis är att man ska smörja gängorna innan man momentdrar. Koppar- eller hellre – aluminiumpasta är bra till detta.

Har du skadade gängor bör du antingen byta pinnskruvar och muttrar – eller så snyggar du till pinnskruvarnas gängor med ett gängsnitt (M6 i ditt fall) och monterar nya muttrar. Åtdragningsmomentet ska vara cirka1 Kgm (10Nm).

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blomqvist kör Safarirallyt

1 kommentar

alamo: Jag följde det lilla han körde vid årets upplaga av midnattssolsrallyt. Herre jäklar vad han fortfarande kan göra med pedaler och ratt,, ståpäls av guds nåde.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842