Byta packboxar på Puchmotor utan att klyva den?

Fråga: Puchmotor 3-växlad crick-crack. Behöver man klyva motorn för att byta packboxarna runt vevaxeln? Kommer man åt packboxen bakom kopplingen alltså? Vid svänghjulssidan kommer man ju åt den bakom tändplattan.

//Mvh Claes

 

Svar: Packboxen innanför kopplingen sitter djupt och innanför ett spårkullager. Det finns i och för sig särskilda avdragare som kan greppa inne i ett spårkullager så att detta kan dras ut. Men sedan kommer nästa problem – att få ut packboxen djupt inne i blocket med en vevaxeltapp som är i vägen.

Även här kan man trixa och fixa genom att borra tre eller fyra små hål i packboxen. Jämnt fördelade runt omkretsen. Därefter drar man i långa plåtskruvar i borrhålen som man drar i med en tång. Men här är risken stor att man skadar ramlagret med spån eller med borren/sylen.

Förmodligen går det fortare att klyva motorn och byta packboxarna på konventionellt vis. Då passar man på att byta ramlagren så får man en ”ny” motor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen