Kopplingsschema till Zündapp Combinette från 1961

Kopplingsschema till Zündapp Sportcombinette utan omkopplare på styret.

Kopplingsschema till Zündapp Combinette från 1961

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Har en Zündapp Combinette 428 k från 1961. Hittar inget kopplingsschema till den. Den har reglage på styret för hel/halvljus och signal. Reglage på lamphuset för utan/med ljus och avstängning av motor. Den har bakljus, men ej bromsljus. Har hittat liknande men då saknas reglaget på styret för hel/halv och signal.

Hälsningar Lars

 

Svar: Jag har inte hittat något kopplingsschema till just 428:an, men jag tror att det schema du hittat är samma som syns högst upp – alltså utan omkopplare på styret.

Förmodligen kan du använda schemat till den nyare KS 50 som syns längst ner. Om din moped saknar bromsljus så är det bara att strunta i alla gröna kablar på schemat.

Det som däremot kan skilja är att din moped kanske saknar en separat bakljusspole. Har den ingen bakljusspole går det en grå kabel (grå=bakljus) från ljusomkopplaren på styret, och om den har en bakljusspole så går den grå kabeln från motorn och direkt till baklampan utan att passera någon omkopplare.

Jim Lundberg

Kopplingsschema till Zündapp KS 50. Här har det tillkommit "moderniteter" som separat matning från motorn till bak- och bromsljus.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Borrad JB 128?

7 kommentarer

Andercz: Som Jim redan påpekat: "JB-motorn har, som många andra motorer, kolvar i överdimension som går i steg om 0,5 mm. Originaldiametern på en JB 128 är 55 mm och det finns tre överdimensioner; 55,50...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842