Skärande ljud från JB 128

Montering av mellanaxelns stoppskruv. Då denna sitter i botten av motorn är det bar att ha på lite packningsklister för att motverka läckage.

Skärande ljud från JB 128

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Än en gång, JB 128 cc. Har renoverat motorn för några år sedan och då var sprinten till bottenstocken av, min far hade glömt det med oljan vilket jag också gjort nu. Ett skärande ljud ett kort ögonblick och sedan tystnade det, jag var långt hemifrån så jag körde hem, hörde inget oroväckande ljud,

Fyllde olja och provkörde, inget fel. Jag undrar om man utan att dela motorn kan skruva ur sprinten till växelföraren och bottenstocken och kolla om någon gått av? Tacksam för råd.

Arne Persson

 

Svar: I botten på JB-motorns växellåda sitter bottenstocken, även kallad "trådrullen" på en axel i blocket. Här ligger det stål mot stål och därför är det väldigt viktigt att dessa får smörjning för att inte skära ihop. I trådrullen finns ett hål där smörjmedlet kan ta sig in.

För att smörjmedlet ska kunna ta sig in i detta hål, och på sidorna av trådrullen, får detta inte vara för tjockflytande. Motorn ska ha flytande fett i växellådan och detta måste verkligen vara flytande – annars kan trådrullen skära trots att man hällt i smörjmedel i växellådan.

I ditt fall tror jag att detta har hänt: Det skärande ljudet var när trådrullen skar på sin axel. När detta sker klipps stoppskruven (övre bilden) av så att axeln börjar rotera i sina hål i blocket. Då tystnar det eftersom axeln och rullen nu har skurit ihop och glider mot aluminiumgodset.

Ibland kan man pilla ur resterna av stoppskruven utan att dela på motorn, men om axeln och rullen har skurit ihop kommer den nya stoppskruven att klippas av vid första starten och kör man runt med en axel som roterar i sina hål i blocket kommer dessa hål så småningom att nötas upp så att axlarna i växellådan får ett större avstånd mellan varandra. Dessutom kommer rullens axel att hoppa runt i hålen vilket kan ge missljud och ökat slitage på samtliga kugghjul i växellådan.

Bäst är att dela på motorn och försöka få isär axeln och rullen. Är skadorna små kan de putsas bort med fin smärgelduk. Är ytorna riktigt råa bör delarna bytas ut.

Jim Lundberg

"Trådrullen" och dess axel i JB-motorn. För att axeln inte ska rotera i godset har den den stoppskruv med en tapp som man skruvar i från utsidan och in i axelns hål (pilen).

Om rullen skär mot axeln klipps stoppskruven av och axeln börjar rotera i godset vilket på sikt kan ställa till det rejält.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kan man lita på mopedens separatsmörjning?

3 kommentarer

Jim Lundberg: Nu var du rolig... :)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842