Volvo: Oxid på aluminium

Volvo: Oxid på aluminium

Publicerad

Fråga: Jag har en Volvo 740 och har några frågor.

1. Aluminiumet oxiderar på termostathuset. Finns det något bra sätt att avlägsna oxid från aluminium?

2. Bilen har varit avställd ett halvår. Nu ser jag att det uppstått ett mindre kylvätskeläckage vid en slanganslutning till vattenpumpen. Det var ej läckage där när bilen var i trafik sist. Kan det uppstå läckage spontant vid slanganslutningarna, trots att slangklämmorna är åtdragna?

Göte

Svar: Jag skulle använda en nylonborste, exempelvis Biltemas 19-289. Den har ingjutet slipmedel i nylonstråna och fungerar utmärkt på aluminium. Slår trissan igen i ändarna är det bara att köra den någon sekund mot betonggolvet så är den fräsch igen.

Det är svårt att svara på varför din bil börjat läcka när du slutade använda den. Det kan vara så att den började läcka redan innan du ställde av den och att den långa tiden har gjort att det märks mer. Normalt brukar inte spontanläckage uppstå när bilen inte brukas, men det kan göra det trots att slängklämmorna är åtdragna. Det kan röra sig om minimala sprickor i en slang, eller kanske ett minimalt läckage i en tätning i vattenpumpen som kan ha uppstått när bilen stått still. Vätskan kan sedan ha krupit så att det ser ut som läckan är vid slangklämman.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Borrad JB 128?

7 kommentarer

Andercz: Som Jim redan påpekat: "JB-motorn har, som många andra motorer, kolvar i överdimension som går i steg om 0,5 mm. Originaldiametern på en JB 128 är 55 mm och det finns tre överdimensioner; 55,50...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842