Hur mycket olja i Blåqvarna?

Hur mycket olja i Blåqvarna?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har precis blivit ägare till en Blåqvarna mod. 30 Sport 1953 - ja den har 120 cc-motorn fast en litet vassare kolv och vevstake. Jag fick den med växellådsoljan urtappad eftersom den har en dålig packbox på vevaxeln och motorn gav förfärlig rök ur avgasröret. Jag har bytt packboxen vilket var lätt att göra med motorn kvar i ramen. Sedan hällde jag i 7 dl prima SAE50 motorcycle oil (Midland – alltså det ärevördiga Quaker State's recept).

Jag har nu två frågor:

1. I Stora Tvåtaktboken anges 7 dl - jag tycker det verkar väldigt mycket för en så liten växellåda. Men det gick att hälla i utan problem. Men nivåpluggen sitter ju i Transkåpan längst fram och där kom inte ut något. Såvitt jag kunde se så fyller man olja i själva växellådan som man sedan tappar av från transkåpan. Jag kunde inte se någon liten kanal emellan växellådan o trans-sidan, bara ett lufthål rätt långt upp. Hur kommer oljan jag fyller på i växellådan (dumt placerad plugg under förgasaren) ut till transmissionen?

2. Skall det verkligen vara så mycket olja i transmissionen som upp till nivåskruven? Normalt brukar man väl ha sådär lagom så kedjan får litet smörjning men inte så oljan står en bit upp på kopplingen?

Undrar Ingvar från Borås

 

Svar: Jag lägger ut bilder från Husqvarnas egna böcker. Från början (mod 24, Svartqvarna) hade motorn skilda utrymmen för transmissions- och växellådsolja, men snart så ändrade man detta så att oljan kunde cirkulera mellan transmission och växellåda. Dessutom rekommenderade Husqvarna att man skulle modifiera de äldre motorerna enligt skissen här nedan så att oljan fritt kunde cirkulera även där.

Jim Lundberg

Husqvarnafabrikens rekommendation på modifiering av äldre motorer så att oljan kunde cirkulera fritt mellan växellåda och transmission.

Ur instruktionsboken till Mod 27 - bör vara samma som Mod 30.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kan man få till fyra backväxlar på en folkvagn?

6 kommentarer

Mats på Wingen: Haha, en underbar men kanske lite farlig tävling ;-)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842