Oljud från nyrenoverad sachsmotor

Tvåväxlad sachsmotor. Här ligger friläget i (medbringarskivan ligger mitt emellan dreven) och rullar man mopeden så är det bara den utgående axeln samt medbringaren som roterar - resten står still (om motorn är avstängd).

Oljud från nyrenoverad sachsmotor

Publicerad

Fråga: Hej. Har fått problem efter renovering av min Sachs 50/2KS. Har bytt ramlager kolvbultsbussning och shimsat till rätt spel, knacket och oljudet från bussning och lager är borta. Men nu har jag fått ett skramlande ljud låter som något är löst eller slår i mot något.

Vad händer om shimsningen blev fel så dreven inte ligger i linje, det låter även när motorn är avstängd och jag rullar på friläget nerför en backe. Förövrigt går motorn perfekt. Vad har jag gjort för fel?

Lars-Göran Jansson

 

Svar: När man shimsar upp växellådan på Sachs tvåväxlade motorer brukar man placera shimsen så att dreven på mellanaxeln ("julgranen" vid kopplingen) och dreven på den utgående axeln ligger på samma höjd. Det är inte heligt på något vis, utan det är mer så att det känns bra om så stor yta av kuggarna på dreven ligger i ingrepp med varandra.

Men även om man inte shimsar som ovan så ska dessa tiondelar hit eller dit som det handlar om inte ställa till med något oljud. Eftersom det även låter i friläget, då endast den utgående axeln roterar, så är det inte kugghjulen mellan vevaxel och koppling som väsnas.

Det enda som roterar om man rullar med avstängd motor i friläget är den utgående axeln samt medbringarskivan (den med fyra runda hål). Resten av växellådan och motorn står helt stilla. Vad det är som låter kan jag inte svara på, men för säkerhets skull bör du dela motorn och kolla hur det ser ut – innan det kanske blir värre och skador uppstår. Men kolla först att det inte är hastighetsmätardrivningen som väsnas. Ta av svänghjulskåpan och rulla mopeden utan den.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kan man lita på mopedens separatsmörjning?

3 kommentarer

Jim Lundberg: Nu var du rolig... :)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842