Ställa tändningen på Royal Enfield 350

Magnetdrevet sitter på en kona på axeln och lossas med en särskild avdragare.

Ställa tändningen på Royal Enfield 350

Publicerad

Fråga: Hej! har en Royal Enfield 350G 1951 som jag skall byta magnet på. Min fråga: hur gör jag för att ställa in tändningen eftersom det är punkter på dreven, men magneten inte har någon krysskil?

Tomas Bandh

 

Svar: Magnetens drev har bara en kona och för att ställa tändningen rätt gör man på följande vis:

1: Dra runt motorn tills kolven står i övre dödläget – och tändläget (=bägge ventilerna stängda)

2: Backa motorn tills kolven har gått ner 9,5 mm från övre dödläget. Genom att backa motorn får man bort allt kuggflankspel från registerdreven.

3: Trä på magnetdrevet på magnetens axel och ställ tändningsreglaget på styret till maximalt tidig tändning (=max högtändning). Tanken med reglaget är att man enbart ska kunna ställa tändningen till senare – alltså mindre än 9,5 mm.

4: Ta bort locket över brytarna och vrid runt magneten i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna. Brytaravståndet ska vara 0,30 mm och ställs INNAN man justerar tändningen.

5: Knacka in magnetdrevet så det fastnar på sin kona och dra åt muttern på axeln. Dra runt motorn några varv och kolla så att det blev rätt.

Ett tips när du ändå håller på. Magnetens axel tätas med en filtring och en korrugerad bricka i blocket. Byt den mot en vanlig packbox. Måtten är standard (minns dock inte vad) så man behöver inte bearbeta vare sig block eller axel/drev. Se bara till att hela magdynon sitter stadigt i motorblocket med sina styrtappar så att magnetens axel verkligen sitter mitt i hålet.

Jim Lundberg

Magnetaxelns genomgång i blocket tätas av en filtring och en korrugerad bricka. En inte helt lyckad lösning eftersom det gärna vill läcka in motorolja i magneten.

Man bör dock förstå på att detta var på tiden innan packboxarna. Men idag kan man gott montera en modern packbox då både hål och axel har standardmått. Det kan till och med vara metriska mått.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kan man lita på mopedens separatsmörjning?

4 kommentarer

camaro88: Här haft en dt-89,blandade olja i bensinen,moppen kördes så i fyra år såldes sedan,fick oljan i bensinen i nye ägaren..

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842