Ställa tändningen på Royal Enfield 350

Fråga: Hej! har en Royal Enfield 350G 1951 som jag skall byta magnet på. Min fråga: hur gör jag för att ställa in tändningen eftersom det är punkter på dreven, men magneten inte har någon krysskil?

Tomas Bandh

 

Svar: Magnetens drev har bara en kona och för att ställa tändningen rätt gör man på följande vis:

1: Dra runt motorn tills kolven står i övre dödläget – och tändläget (=bägge ventilerna stängda)

2: Backa motorn tills kolven har gått ner 9,5 mm från övre dödläget. Genom att backa motorn får man bort allt kuggflankspel från registerdreven.

3: Trä på magnetdrevet på magnetens axel och ställ tändningsreglaget på styret till maximalt tidig tändning (=max högtändning). Tanken med reglaget är att man enbart ska kunna ställa tändningen till senare – alltså mindre än 9,5 mm.

4: Ta bort locket över brytarna och vrid runt magneten i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna. Brytaravståndet ska vara 0,30 mm och ställs INNAN man justerar tändningen.

5: Knacka in magnetdrevet så det fastnar på sin kona och dra åt muttern på axeln. Dra runt motorn några varv och kolla så att det blev rätt.

Ett tips när du ändå håller på. Magnetens axel tätas med en filtring och en korrugerad bricka i blocket. Byt den mot en vanlig packbox. Måtten är standard (minns dock inte vad) så man behöver inte bearbeta vare sig block eller axel/drev. Se bara till att hela magdynon sitter stadigt i motorblocket med sina styrtappar så att magnetens axel verkligen sitter mitt i hålet.

Jim Lundberg

Ställa tändningen på Royal Enfield 350
Magnetaxelns genomgång i blocket tätas av en filtring och en korrugerad bricka. En inte helt lyckad lösning eftersom det gärna vill läcka in motorolja i magneten. Man bör dock förstå på att detta var på tiden innan packboxarna. Men idag kan man gott montera en modern packbox då både hål och axel har standardmått. Det kan till och med vara metriska mått.
Rulla till toppen