Hur rengöra oljig kollektor i elmotor

Hur rengöra oljig kollektor i elmotor

Publicerad

Fråga: Hej. Som alla säkert vet skall man undvika att få olja på kollektorn när man pillar i elmotorer generatorer och liknande elektrisk utrustning som kan finnas på ett äldre fordon men finns det någon räddning om olyckan varit framme? Räcker det med att tvätta med avfettning/bräkleen eller liknande eller är enda lösningen att byta kolen?

Kan man slipa kolen för att få bort oljebeläggning eller sugs oljan in i kolet? Idag sitter problemet i en trilskandes svirvelkoppling i en BM traktorkran men kan ju uppstå lite här och var.

Johan Goksöyr

 

Svar: Om kollektorn och kolen fått olja på sig måste de avfettas. Annars kommer oljan att få kolen att "vattenplana" på kollektorn och det kommer då att uppstå gnistbildning som kommer att bränna upp oljan till sot. Bräkleen (bromsrengöring), avfettning eller thinner tar effektivt bort olja och fett.

Men kolen kan suga i sig olja och då är värme en effektiv metod. Värm kolen med en varmluftspistol och torka av den olja som "svettas" ut av värmen. Varva detta med att tvätta kolen med tidigare nämnda kemikalier.

Sedan gäller det att se till att inte mer olja hamnar på kol och kollektor. Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i din maskin, men se till att det inte kommer in mer olja på den aktuella kollektorn/kolven.

Jim Lundberg

 

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kan man lita på mopedens separatsmörjning?

4 kommentarer

camaro88: Här haft en dt-89,blandade olja i bensinen,moppen kördes så i fyra år såldes sedan,fick oljan i bensinen i nye ägaren..

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842