Rätt förgasare till Husqvarna Novolette

Bingförgasare till Husqvarna Novolette. Okänt till vilken årsmodell.

Rätt förgasare till Husqvarna Novolette

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en rätt enkel fråga - hoppas jag. Har letat på nätet men får inte fram uppgiften Jag har fått tag på en Novolette där ram och hjul helt klart är från 1955 (24 tums hjul och nivårör på tanken) Men motorn är helt klart från 1954 (35 mm slaglängd och Stefa magnet)

Jag misstänker nu att jag kan ha fel förgasare till min Novolette (att den är till motorn med 39 mm slaglängd som kom senare). Så därför så vill jag kolla om någon vet vad det ska vara för förgasare (beteckningen) till min Husqvarnamotor från 1954 med 35 mm slaglängd? Och gärna även vilken storlek på munstycket som är det rätta

Tack på förhand!

Peter H

 

Svar: I Bingförgasarnas beteckningar består av tre tal och talen olika saker. Det första, oftast en etta, är jag osäker på, men andra talet står för förgasarens borrning i millimeter och det tredje talet står för förgasarhusets utförande.

Tyvärr så står inte det tredje talet i de data jag har för 1954 års Novolette. Det står bara "1/9,5" – alltså att förgasaren har 9,5 mm borrning. Däremot är det så att det att kortslagiga (35 mm) Novolettemotorer har 9,5 mm-förgasare medan de senare motorerna med lång slaglängd (39 mm) har 8 mm borrning.

Förgasarna med 9,5 mm borrning ska ha ett huvudmunstycke med storleken 48 på 1953 års Novolette medan 1954 års Novolette ska ha storlek 49 – 52 (utprovas). Trottelnålen ska sitta i nedersta spåret på nålen i bägge fallen.

Jim Lundberg

Bing förgasarbeteckning. Andra talet (9,5) står för förgasarens borrning och sista talet (32) står för förgasarhusets utförande.

Delarna i förgasaren till 1954 års Novolette.

Förklaring till skissen ovan.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kan man lita på mopedens separatsmörjning?

3 kommentarer

Jim Lundberg: Nu var du rolig... :)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842