Lameller och spännrulle till Monarped med Pilotmotor

Fråga: Hej! Först vill jag tacka för Er intressanta och fina tidning. Förra året köpte jag Monarped med Pilot FM 50-motorn. Det är samma modell som jag hade år 1955 då jag var 15 år. Jag har bytt ut bensinkranen och diverse wirar mm. Men jag har problem med kopplingen så lamellerna är nog utslitna. Spännrullen för drivremmen är också trasig. Nu undrar jag om Ni har info om någon som kan fixa sådana reparationer, alternativt. delar till pilotmotorn.

All info är intressant för mej, tackar på förhand för Er hjälp med detta!

Ulf Nilsson

 

Svar: Jag känner inte till någon särskild som ägnar sig åt att reparera veteranmopeder men det kanske våra läsare kan tipsa om nere i kommentrasfältet. Nu vet jag inte vad för typ av problem du har med kopplingen – om den slirar eller om den inte frikopplar. Om den slirar kan det hjälpa med att tvätta lamellerna med bromsrengöring (typ Bräkleen) och rugga upp ytan på dem med fint (240 – 400) slippapper.

Slirning kan även bero på att vajern eller kopplingsmekanismen saknar frigång så att lamellerna inte trycks ihop helt när man släpper kopplingshandtaget. Det kan ju givetvis bero på att lamellerna är utslitna.

Om den däremot inte frikopplar helt så kan det bero på att kopplingsmekanismen är feljusterad (för stort spel) eller skeva lameller. Spännrulle kan finnas på veteranmarknader eller kanske hos Rösebäckens Cykel & Motor. Nya lameller finns hos MCB Center. En reparationsanvisning för Pilotmotorn hittar du här.

Kul att du tycker om vår tidning!

Jim Lundberg

Rulla till toppen