Lameller och spännrulle till Monarped med Pilotmotor

Lameller och spännrulle till Monarped med Pilotmotor

Publicerad

Fråga: Hej! Först vill jag tacka för Er intressanta och fina tidning. Förra året köpte jag Monarped med Pilot FM 50-motorn. Det är samma modell som jag hade år 1955 då jag var 15 år. Jag har bytt ut bensinkranen och diverse wirar mm. Men jag har problem med kopplingen så lamellerna är nog utslitna. Spännrullen för drivremmen är också trasig. Nu undrar jag om Ni har info om någon som kan fixa sådana reparationer, alternativt. delar till pilotmotorn.

All info är intressant för mej, tackar på förhand för Er hjälp med detta!

Ulf Nilsson

 

Svar: Jag känner inte till någon särskild som ägnar sig åt att reparera veteranmopeder men det kanske våra läsare kan tipsa om nere i kommentrasfältet. Nu vet jag inte vad för typ av problem du har med kopplingen – om den slirar eller om den inte frikopplar. Om den slirar kan det hjälpa med att tvätta lamellerna med bromsrengöring (typ Bräkleen) och rugga upp ytan på dem med fint (240 – 400) slippapper.

Slirning kan även bero på att vajern eller kopplingsmekanismen saknar frigång så att lamellerna inte trycks ihop helt när man släpper kopplingshandtaget. Det kan ju givetvis bero på att lamellerna är utslitna.

Om den däremot inte frikopplar helt så kan det bero på att kopplingsmekanismen är feljusterad (för stort spel) eller skeva lameller. Spännrulle kan finnas på veteranmarknader eller kanske hos Rösebäckens Cykel & Motor. Nya lameller finns hos MCB Center. En reparationsanvisning för Pilotmotorn hittar du här.

Kul att du tycker om vår tidning!

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilket nummer av Classic Motor handlar om hjulekring?

1 kommentar

jaka: Hej! Det är väldigt enkelt (när man kan det) att ekra ett hjul om man har ekrar som suttit där tidigare, då kan de bara sitta på ett sätt. Bara att testa!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842